چرا واکسن های mRNA خوب عمل می کنند؟

به گزارش سیناپرس، واکسن های مبتنی بر mRNA فایزر-بیونتک و مدرنا که اولین در نوع خود بودند، به عنوان دو تا از مؤثرترین واکسن‌های کووید 19 تا به امروز شناخته شده اند که در کارآزمایی‌های بالینی، هر دو بیش از 90 درصد در پیشگیری از عفونت علامت‌دار مؤثر بودند و به راحتی از آستانه 50 درصدی تعیین شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در این خصوص برای کسب مجوز استفاده اضطراری، فراتر رفتند.

اکنون نیز در حالی که با ظهور سویه های دلتا و اومیکرون ویروس کرونا، عفونت های پیش رو افزایش یافته اند، هنوز هم این واکسن ها و دیگر واکسن های ساخته شده بر مبنای فناوری mRNA تاثیر به سزایی در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر داشته اند.

موفقیت فناوری فوق، دانشمندان را بر آن داشته تا تلاش کنند دریابند که چرا چنین واکسن‌هایی تا این حد مؤثر هستند و آیا تاثیرات حفاظتی که واکسن های فوق ارائه می‌کنند با ظهور انواع جدید ویروس کرونا نیز پایدار خواهند ماند یا خیر.

این دانشمندان از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود، در پژوهش خود در این خصوص، دریافته اند که واکسن فایزر به‌طور قوی و مداوم، نوعی سلول ایمنی کمکی را فعال می‌کند که به سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی در ایجاد مقادیر زیادی از آنتی‌بادی‌های قوی‌تر کمک می‌کند و همچنین باعث توسعه برخی از انواع حافظه ایمنی می‌شود. 

به گزارش سیناپرس، به گفته آنها سلول هایی که به عنوان سلول های کمکی فولیکولی T شناخته می شوند، تا شش ماه پس از واکسیناسیون در بدن باقی مانده و کمک می کنند تا آنتی بادی های بهتر و مناسب تری تولید شوند.

آن ها می افزایند: هنگامی که تعداد این سلول های کمکی کاهش می یابند، سلول های تولید کننده آنتی بادی های طولانی مدت و همچنین سلول های B حافظه ای به محافظت بدن در برابر نوع شدید بیماری و مرگ کمک می کنند.

علاوه بر این، بسیاری از سلول‌های کمکی فولیکولی T قادرند توسط بخشی از ویروس فعال شوند که حتی در ویروس به شدت جهش یافته اومیکرون نیز به نظر نمی‌رسد دچار جهش‌ جدیدی شود.

مجریان این تحقیق می گویند: هرچه سلول‌های کمکی فولیکولی T به مدت طولانی‌تری فعال باشند، آنتی‌بادی‌ها نیز بهتر خواهند بود و احتمالاً پاسخ حافظه ایمنی خوبی نیز خواهیم داشت. به گزارش سیناپرس، ما در مطالعه خود، متوجه شدیم که خوشبختانه این پاسخ‌های سلولی کمکی فولیکولی T همچنان ادامه می‌یابند. این باعث می شود که واکسن‌ها از نظر پیشگیری از نوع شدید کرونا و همچنین جلوگیری از بروز مرگ به خوبی عمل کنند.

این محققان هم اکنون در حال مطالعه در این خصوص هستند که پس از تزریق دوز تقویت کننده چه اتفاقی در بدن می افتد و همچنین این که آیا تغییرات در سلول های کمکی فولیکولی T می تواند توضیح دهد که چرا افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مانند افراد مبتلا به عفونت HIV، پاسخ آنتی بادی قوی نشان نمی دهند.

گفتنی است این یافته ها را نشریه بین المللی و معتبر در حوزه علوم زیستی، Cell منتشر کرده است.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا