شام کریسمس در ایستگاه بین المللی فضایی

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا قصد دارد برای کریسمس یک هدیه ویژه به فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی داده و آ  ن ها را مهیای ضیافت شامی ویژه کند. در این میان پیش بینی های هواشناسی با فضانوردان سر ناسازگاری داشته وسازمان فضایی ناسا، تنها ۴۰ درصد احتمال شرایط آب و هوایی مساعد را برای این پرتاب پیش ‌بینی می ‌کند. در صورت تعویق ماموریت، زمان راه اندازی نسخه پشتیبان حدود ۲۴ ساعت بعد برنامه ریزی شده است.

این عملیات قرار است در ساعت 5:06 صبح به وقت محلی در آمریکا از مجتمع 39A در مرکز فضایی کندی و توسط یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس انجام شود.

در میان آزمایش ها و تجهیزات ارسالی به فضا، سلول ‌های افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و ام اس، یک تفنگ نواری یا چاپگر زیستی و نتیجه تحقیقات در مورد چگونگی رشد گیاهان در فضا نیز وجود دارند.

این چاپگر زیستی که به فضا فرستاده خواهد شد، پروژه ای از آژانس فضایی آلمان است که از سلول ها و مولکول های بیولوژیکی برای چاپ ساختارهای بافتی استفاده می کند. مایکل بکر، مدیر این پروژه در بیانیه ‌ای مطبوعاتی گفت: در مأموریت‌ های اکتشافات فضایی انسانی، آسیب‌های پوستی باید سریع و مؤثر درمان شوند و چاپگر زیستی سیار می تواند به طور قابل توجهی روند بهبودی را تسریع کرده و گام مهمی برای پزشکی در فضا و زمین محسوب شود.
این فضاپیمای ترابری همچنین دربرگیرنده انواع وعده های غذایی کریسمس از جمله بوقلمون، ژامبون، ماکارونی و پنیر، لوبیا سبز و قارچ، نان ذرت و دسر خواهد بود.
طبق پیش بینی های ناسا، انتظار می رود که فضانوردان دوشنبه در یک تماس ویدئویی اعلام کنند که کدام وعده غذایی را برای این ضیافت شام  انتخاب می کنند.

در ادامه، فضانوردان، تجهیزات روباتیک و سلول‌ های بیماران پارکینسون یا ام ‌اس را در شرایط تقریباً بی ‌وزنی فضا مورد آزمایش قرار خواهند داد.

این آزمایش ها سومین مورد در نوع خود است که در ایستگاه فضایی انجام می شود. دکتر پائولا گریسانتی، مدیر عامل بنیاد ملی سلول های بنیادی، در مصاحبه ای گفت که چنین آزمایش هایی می تواند منجر به کشف روش های درمانی برای بیماری های سیستم عصبی مانند آلزایمر و ام اس شود.

گریسانتی در ادامه گفت: ما معتقدیم این تحقیقات می ‌تواند به بینش ‌ها یا پیشرفت ‌های جدیدی در مورد بیماری های تخریب‌ کننده عصبی منجر شود که میلیون‌ ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می ‌دهد. او افزود، چنین مطالعات قبلی قبلاً تأیید کرده بود که ریزگرانش امکان مشاهده آسان تر و دقیق تر بافت سلولی و ماهیت سلول های بیمار را فراهم می کند چراکه فقدان گرانش به این معنی است که سلول‌ ها خیلی به هم فشرده نیستند. گریسانتی در انتها گفت: تمام اعضای تیم بسیار هیجان زده هستند و احساس می شود که ما در آستانه یک کشف بزرگ هستیم. 

مترجم: فاطمه سادات علوی
منبع: upi
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا