به کودکانتان بخشیدن را بیاموزید

به گزارش سیناپرس، مساله بخشش و گذشت نسبت به دیگران در زندگی انسان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به گفته روانشناسان یادگیری آن به دوران کودکی باز می گردد. دانشمندان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی گزارش داده اند که کمک به کودک برای لحظه ای قرار دادن ذهن خود به جای دیگران ممکن است به آنها کمک کند تا درک بهتری از نحوه بخشش دیگران داشته باشند. علاوه بر این، آموزش عذرخواهی صمیمانه در دوران کودکی می‌ تواند به افراد کمک کند تا راحت ‌تر بخشش دیگران را دریافت کنند. 

کلی لین مولوی (Kelly Lynn Mulvey)، استادیار روان‌ شناسی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، در این رابطه گفت: بخشش در کودکان و بزرگسالان برای بازگرداندن روابط و محدود کردن درگیری‌ های آینده بسیار مهم است.
در مجموع ۱۸۵ کودک پنج تا ۱۴ ساله در این مطالعه شرکت کرده و محققان، هر کودک را از طریق یک سناریو با سایر کودکان در گروه های مختلف مرتبط کردند.
برای شروع، محققان هر کودک را به یک گروه خاص، به عنوان مثال، تیم سبز اختصاص دادند. سپس سایر کودکان یا به عنوان بخشی از همان گروه سبز یا گروهی متفاوت به نام زرد توصیف شدند. در پایان هر سناریو، محققان از کودکان پرسیدند که آیا حاضرند گروهی که آنها را از بازی یا فعالیت کنار گذاشته‌ اند، ببخشند.
این فرآیند سه یافته اصلی را به همراه داشت. اولین مورد این است که اگر کودکان قبلاً از خودشان عذرخواهی کرده باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که دیگران را ببخشند. همچنین، احتمال بیشتری وجود داشت که کودکان همسالان گروه خود را ببخشند. به گزارش سیناپرس،در نهایت و شاید مهم‌ تر از همه مشخص شد هر چه یک کودک از نظر مهارت‌ های «نظریه ذهن» نمره بالاتری کسب کرده باشد، دیگران را راحت تر می بخشد.

مولوی در این رابطه توضیح می دهد: «ما متوجه شدیم که کودکان توانایی های پیچیده ای برای بخشیدن دیگران دارند. آنها قادر به بازگرداندن روابط با دیگران بوده و معمولاً علاقه مند به انجام این کار هستند.» 

به گزارش سیناپرس، محققان این پروژه پیشنهاد می ‌کنند که والدین و معلمان در حین القای حس بخشش در کودکان روی دو عامل اصلی تمرکز کنند. برای شروع، باید به کودکان کمک کرد تا بفهمند عذرخواهی معنادار چقدر اهمیت دارد. کودکان می ‌توانند عذرخواهی غیرصادقانه را تشخیص دهند و عذرخواهی‌ های غیرصادقانه برای تشویق به بخشش مفید نیست. عذرخواهی باید روشن کند که کسی می ‌داند چرا کاری که انجام داده، اشتباه بوده است.

این موضوع به نوبه خود باعث می‌ شود دیگر کودکان شانس بیشتری برای بخشش به آنها بدهند. در مرحله بعد، باید به کودکان کمک کرد تا دیدگاه های دیگران را درک کنند. به همین دلیل معلمان و والدین باید فعالانه به کودکان کمک کنند تا مهارت های تئوری ذهن خود را پرورش دهند.

به گزارش سیناپرس، برای انجام این کار بهتر است که کودکان را وادار کنیم تا منطق پشت اعمال خود را توضیح داده و بگویند چگونه ممکن است شرایط دیگران را احساس کنند.توسعه این مهارت ها در دوران کودکی به انسان کمک می کند تا در دنیایی متنوع و پیچیده حرکت کرده و راحت تر نسبت به دیگران گذشت داشته باشند.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روانشناسی تجربی (Experimental Psychology) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا