مردم مبارزه با بیماری ها را فراموش کرده اند

به گزارش سیناپرس، به تازگی شایعاتی مبنی بر شیوع نوعی خاص و بسیار خطرناک از سرماخوردگی در کشورهای مختلف جهان منتشر شده است. یک متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در این رابطه می ‌گوید: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه یک سرماخوردگی شدید مردم را در هفته های اخیر بیمار کرده است، وجود ندارد. 

پروفسور نیل مابوت، از دانشگاه ادینبورگ، اعلام کرد: عدم وجود اکثر ویروس ها در سال گذشته به دلیل اقدامات ایمنی سختگیرانه کرونا منجر به کاهش سطح ایمنی بدن افراد در برابر بیماری های رایج شده است. اگرچه ممکن است افراد پس از همه گیری بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا باشند، اما شیوع نوعی سرماخوردگی شدید فقط یک شایعه است.

پروفسور مابوت در این رابطه اضافه می کند که انجام آزمایش در پی بروز برخی از علائم مانند گلودرد و عطسه بسیار مهم است. باید توجه داشت که برخی از این نشانه ها در افراد مبتلا به نوع دلتای کووید نیز دیده می شود. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، ویروس های سرماخوردگی به نسبت کرونا، بیشتر از سطوح منتقل می شوند. از سوی دیگر باید به خاطر داشته باشیم که دو نوع سرماخوردگی عمومی رایج به شکل ویروسی و غیر ویروسی وجود دارد که نوع غیر ویروسی آن قابل سرایت نبوده و جای نگرانی ندارد.

از سوی دیگر بیشتر ما طی دو سال گذشته فراموش کرده ایم که چگونه باید با سرماخوردگی مواجه شد. بیشتر ما به خاطر نمی آوریم که آخرین بار چه زمانی سرما خوردیم. سرماخوردگی برای اکثر مردم فقط یک بیماری ساده است و طول دوره بیماری در یک فرد سالم عادی دو هفته و شاید حداکثر سه هفته طول کشیده و با علائمی مانند  گلودرد و آبریزش بینی همراه است که با گذشت زمان شروع به کاهش می‌کنند.

به گزارش سیناپرس، ما طی دو سال گذشته موارد سرماخوردگی زیادی نداشته ایم و به همین دلیل بدن افراد در مواجه با این بیماری واکنش شدیدتری نشان داده و در نهایت ایمنی ایجاد می کند. این واکنش کمک می کند تا دفعه به طرز سبک تری به این بیماری مبتلا شوید. پروفسور مابوت در ادامه توضیحات خود افزود: استفاده از دستگیره در یا دکمه آسانسور ممکن است برای انتقال سرماخوردگی یا آنفولانزا کافی باشد.

به گفته متخصصین، در اصل دلیل شیوع سرماخوردگی های شدید در هفته های اخیر، سرد شدن هوا از یکسو و کاهش سطح ایمنی بدن انسان به دلیل عدم تماس با عوامل بیماری زا طی دو سال گذشته است.به گزارش سیناپرس، در واقع طی سال گذشته ما آنقدر کم در معرض عوامل بیماری زا قرار گرفته‌ ایم که مصونیت بدنمان نسبت به آن ها کم شده است.

ارتباط آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا

پژوهشگران در تلاشند تا دریابند ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا چگونه با ویروس کرونا تعامل دارند. در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ابتلا به آنفولانزا ممکن است بر افزایش خطر کرونا تأثیر بگذارد، اما در مورد سرماخوردگی شواهدی وجود ندارد. تعامل بین این پاتوژن ها مطمئناً یک موضوع جالب برای مطالعه است.
نتایج یک مطالعه اخیر نشان داد قرار گرفتن در معرض ویروس های سرماخوردگی می تواند به بدن در از بین بردن ویروس کرونا قبل از شروع تکثیر کمک کرده و میزان ایمنی در برابر ویروس کرونا را افزایش دهد.

محققان دانشگاه کالج لندن در بررسی های خود دریافتند که در پی سرماخوردگی در بدن، نوعی از سلول های T ایجاد می شود که قادر است با ویروس کرونا مبارزه کند. به گزارش سیناپرس،  پروفسور مابوت در این رابطه می گوید: حافظه‌ سلول‌ های T که در پاسخ به عفونت با سرماخوردگی و ویروس‌های مشابه فصلی ایجاد می شوند، می ‌توانند از بدن در برابر ویروس کرونا ، محافظت کنند.

این محقق در پایان توضیحات خود می‌گوید: توجه به این نکته مهم است که بسیاری از انواع مختلف ویروس‌ها وجود دارند که می ‌توانند علاوه بر سایر کرونا ویروس‌ها باعث سرماخوردگی شوند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا