باورهایی خرافی درباره پوکی استخوان

به گزارش سیناپرس، پوکی استخوان در دو دسته کلی پوکی استخوان نوع یک و دو تقسیم می ‌شود. پوکی استخوان نوع اول بیشتر در زنان یائسه و هم ‌زمان با کاهش میزان هورمون استروژن در آن‌ ها بروز می‌ کند. این نوع از پوکی استخوان تنها در زنان مشاهده می ‌شود اما در پوکی استخوان نوع دو، معمولاً به دلیل افزایش سن در افراد کهن ‌سال و عموماً بالای هفتاد سال بافت استخوان ‌ها ضعیف شده و منجر به شکستگی ‌های شدیدی می ‌شود.

بر اساس مطالعات انجام‌ شده در این زمینه؛ پزشکان به نقش عواملی ازجمله ژنتیک، سن، جنسیت، نژاد و سوابق خانوادگی در ابتلا به پوکی استخوان پی برده بودند. به ‌طورکلی اصلی ‌ترین دلایل بروز پوکی استخوان شامل کمبود کلسیم و ویتامین دی، کاهش هورمون استروژن در زنان و تستسترون در مردان، اختلالات هورمونی، سبک زندگی کم ‌تحرک، مصرف دخانیات و الکل و عوارض جانبی برخی داروها می ‌شوند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه نبراسکا مصرف مداوم دارو های ضد افسردگی و به‌ ویژه داروهای خانواده opioids به مدت سی روز، زمینه ‌ساز بروز بیماری‌ های استخوانی شده و موجب می‌ شود خطر بروز پوکی استخوان و شکستگی ‌های ناشی از آن به میزان قابل‌ توجهی افزایش پیدا می ‌کند.

همزمان با کشف این موضوع، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه آرکانزاس نیز در تحقیقات خود دریافتند استفاده از سویا در کنار مصرف شیر و لبنیات در دوران کودکی می ‌تواند سبب استحکام استخوان ‌های فرد در دوران بزرگ ‌سالی و کاهش خطر پوکی استخوان شود.

علاوه بر این، پژوهشگران دانشگاه هاروارد موفق به شناسایی ژنی شده‌ اند که مسئولیت تراکم استخوان در بدن انسان را بر عهده داشته و موجب بروز بیماری پوکی استخوان در کهن‌ سالی می ‌شود. این یافته می‌ تواند موجب ارائه روش درمانی جدیدی برای این بیماری شود.

باورهای خرافی و غلط در مواجه با پوکی استخوان

پوکی استخوان فقط مختص افراد پیر است: اگرچه سن یکی از عوامل بروز پوکی استخوان است اما این بیماری در افراد جوان هم دیده می ‌شود؛ بنابراین با مشاهده علائم بیماری، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پوکی استخوان تنها در زنان بروز می ‌کند: پوکی استخوان و کم شدن تراکم استخوان در باور عام، بیماری است که بیشتر زنان مسن با آن سروکار دارند درحالی ‌که این تفکر اشتباه بوده و مردان نیز می ‌توانند به آن مبتلا شوند. به گزارش سیناپرس، هرچند زنان به دلیل فرایند زایمان، شیردهی و سبک زندگی کم ‌تحرک‌تر، بیشتر درخطر پوکی استخوان قرار دارند.

از پوکی استخوان نمی‌توان پیشگیری کرد: این موضوع کاملاً اشتباه بوده و شما می ‌توانید با انجام منظم ورزش به‌ ویژه دویدن و داشتن تغذیه مناسب تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا