تخریب جنگل ها تا سال ۲۰۳۰ متوقف شود

به گزارش سیناپرس، کشورهای حاضر در اجلاس زیست محیطی گلاسکو متعهد به حفظ جنگل های کره زمین شده و اعلام کردند که این تعهد مستلزم اقدامات بیشتری است. گفتنی است برخی از گروه‌های حامی محیط زیست، از این اقدام انتقاد کرده و گفتند که بی توجهی رهبران جهان در این زمینه، اجازه می‌دهد جنگل ‌زدایی ادامه یابد.

بر این اساس قرار است بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در مراسمی با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، توافقنامه جنگل زدایی را اعلام کند.

به گزارش سیناپرس، طبق تعهد فوق، دولت ها و شرکت های خصوصی به ترتیب متعهد شدند ۱۲ میلیارد دلار و ۷ میلیارد دلار برای حفاظت و احیای جنگل ها به طرق مختلف از جمله سرمایه گذاری در این زمینه اقدام کرده و از تخریب جنگل ها جلوگیری کنند.

بسیاری از فعالان سیاسی این اقدامات را به عنوان یک گام مهم رو به جلو ستایش کرده اند، در حالی که تاکید می کنند که برای دستیابی به نتایج بهتر،  به تلاش بیشتری نیاز است.

این تعهدات در بحبوحه آگاهی فزاینده در مورد نقش طبیعت در مقابله با بحران آب و هوا انجام می شود، موضوعی که بریتانیا در اجلاس آب و هوا، معروف به COP26، به دنبال آن بوده است. به گزارش سیناپرس، برای مثال، جنگل ‌ها و معادن ذغال سنگ، انبارهای طبیعی کربن هستند که این ماده را از جو دور نگه می ‌دارند. زمانی که این مناطق  مورد بهره برداری قرار گرفته، سوزانده یا استخراج شوند، اکوسیستم ها به سمت انتشار گازهای گلخانه ای می روند.
گفتنی است بخش اعظم جنگل ‌زدایی در جهان ناشی از کشاورزی است زیرا مردم درختان را نابود می کنند تا جایی برای چرای حیوانات، کاشت سویا، کاکائو و روغن پالم فراهم شود. 

با این وجود، تلاش ها برای پابرجا نگه داشتن جنگل ها همواره با مشکل مواجه شده است. متاسفانه وعده های قبلی برای پایان دادن به جنگل زدایی از جمله تعهدات قرارداد پاریس نیز موفق نبوده است. به همین دلیل برخی از فعالان محیط زیست پیش بینی می کنند که این بار هم همین اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در سال جاری دریافتند که بخش‌ هایی از آمازون شروع به انتشار کربن بیشتری نسبت به ذخیره خود کرده‌ اند. البته همه اخبار این حوزه را نمی توان نا امید کننده دانست، زیرا برای مثال، چین یکی از بزرگترین کشورهای امضا کننده اعلامیه جنگل زدایی است، هرچند شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور، در مذاکرات آب و هوایی در گلاسکو شرکت نکرد. در دهه ‌های گذشته، چین با افزایش جمعیت و پیشرفت های صنعتی خود، خسارات سنگینی به جنگل‌ ها وارد کرده بود  اما این کشور در دهه‌ های اخیر متعهد شده است که جنگل ‌ها را دوباره رشد داده  و کشاورزی پایدار درختی را گسترش دهد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تخمین ها جنگل‌ های چین در حال حاضر حدود ۲۳ درصد از خشکی این کشور را پوشش می ‌دهند که در مقایسه با ۱۷درصد در سال ۱۹۹۰، پیشرفت مناسبی داشته و امروزه بسیاری از مناطق این کشور به ‌طور چشمگیری سبزتر از چند دهه پیش هستند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: nytimes

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا