تصور توزیع سلیقه ای و حتمی اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی اشتباه است

دکتر اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه «قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات» یکی از مهمترین قوانینی که در یک دهه اخیر به تصویب رسیده است،در خصوص اجرایی شدن بخش های مختلف این قانون گفت: بر اساس ماده 5 قانون، با هدف کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی نمودن دانش فنی از طریق ارائه تسهیلات  قرض‌الحسنه و تسهیلات بدون اخذ هرگونه تضمین، صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته که خوشبختانه دو،سه سالی است که بودجه ای مناسبی به آن اختصاص می یابد.

وی با تاکید بر اینکه کار صندوق نوآوری و شکوفایی چون جدید و در نوع خود منحصر بفرد است باید با دقت لازم پیش رفته و در انجام وظایف آن نباید عجله کرد، خاطرنشان کرد: اعتباری مناسبی که بر اساس قانون به صندوق اختصاص می یابد، تصور نشود که هر طور می توان آن را هزینه کرده و باید حتما توزیع شود بلکه می بایست درست و در جای خود هزینه شود.

سوابق خوب رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خوب ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی- دکتر سلطانی- در فعالیت های علمی و فناوری در کشور گفت:هم اکنون صندوق نوآوری و شکوفایی وظایف خود را به خوبی انجام می دهد و مجلس نیز از وی حمایت کرده و بودجه مناسبی هم در اختیار صندوق قرار داده است.

وی با بیان اینکه چرخ فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی روی ریل خود افتاده است،تصریح کرد: در حال حاضر در ابتدای راه فعالیت صندوق، عملکرد خوبی داشته اند و بعدها باید انتظارات را بالا برد.

اجرای معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان هنوز با روح قانون همخوانی ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مواد دیگر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مانند معافیت های مالیاتی چندان اجرایی نشده است و هنوز این موضوع به دغدغه مشترک معاونت علمی، وزارت علوم و وزارت اقتصاد و دارایی تبدیل نشده است؛ البته اقداماتی صورت گرفته و حتی بخشنامه هایی هم صادر شده است اما با روح قانون همخوانی ندارد.

رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در اقتصاد دانش بنیان همه باید به این باور برسند که مهمترین اقتصادی که باید داشته باشیم اقتصاد مقاومتی است و رکن آن اقتصاد دانش بنیان است؛ برای تحقق این هدف، باید بخش زیادی از زیرساخت ها برای گروه های فعال این بخش فراهم شود.

وی در پایان گفت: کلیات اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان قابل قبول و روندی رو به جلو دارد اما باید به کارها سرعت داده شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا