یکه تازی جمعیت سالمند در ایران

دکتر فرج حسینیان، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص به سیناپرس گفت: هم اکنون در کشور با بحران سالمندی مواجه هستیم؛ در حال حاضر حدود 7 الی 8 میلیون جمعیت سالمند در ایران وجود دارد اما طبق پیش بینی ها تا 20 سال آینده این بحران بغرنج تر می شود و ما با جمعیت 27 تا 28 میلیونی سالمند مواجه خواهیم شد؛ جمعیت کشورها طی یکصد سال دو برابر شده اما در ایران چنین رویدادی طی بیست سال به وجود آمده است.

وی افزود: در حال حاضر ورشکستگی صندوق های بازنشستگی یکی از معضلات جدی ما محسوب می شود به طوری که امروزه شاهد تجمعات معلمان و بازنشستگان هستیم؛ این معضل رو به گسترش است اما متاسفانه این بحران از سوی سردمداران و متولیان امر جدی گرفته نمی شود و متولی اصلی سالمندان که مرکز ملی سالمندان بهزیستی است خیلی قدرت اجرایی ندارد.

این روانشناس اظهارداشت: سند ملی جمعیت سالمندی نیز در شورای عالی سالمندی طی 5 الی 6 سال اخیر فقط به روی کاغذ به تحریر در آمده اما عملیاتی نشده است از اینرو اهمیت این مساله باعث شد تا یکی از ماموریت اصلی ما در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بحث سالمندی باشد.

وی تاکید کرد: ما به عنوان یک سازمان علمی و آموزشی، نقش کمک کننده در تحقق این سند داریم در حالی که متولیان اصلی این امر از جمله وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و رفاه اهمیتی به این مساله نمی دهند و بیشتر درگیر کارهای روزمره هستند و هیچ برنامه دراز مدتی پیرامون بحران سالمندی ندارند.

در حال حاضر حدود 7 الی 8 میلیون جمعیت سالمند در ایران وجود دارد اما طبق پیش بینی ها تا 20 سال آینده این بحران بغرنج تر می شود و ما با جمعیت 27 تا 28 میلیونی سالمند مواجه خواهیم شد؛ جمعیت کشورها طی یکصد سال دو برابر شده اما در ایران چنین رویدادی طی بیست سال به وجود آمده است.

وی ادامه داد: هرساله تنها به مناسبت هفته سالمند به این مساله توجه می شود در حالی که متولیان این امر مخصوصا مجلس شورای اسلامی باید به این مساله ورود جدی پیدا کند و برنامه ریزی بلند مدتی در این حوزه داشته باشد.

وی به مشکلات آینده سالمندان ایران اشاره کرد و گفت: جمعیت سالمند ایران طی چند سال آینده در مباحثی مانند سبک زندگی، خود مراقبتی سالمندان، کیفیت زندگی، مباحث تغذیه ای و ابتلا به بیماری( مانند آلزایمر، پارکینسون)، فقر حرکتی و جسمانی، ایجاد مشکلات عضلانی و اسکلتی، مسایل حقوقی( مانند ارث و میراث)، مسایل اجتماعی (مانند آزار سالمندان، تنهایی) و … با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. در حال حاضر به ازای هر سالمند، پنج نفر( فرزند و نوه) به امور سالمندان رسیدگی می کند اما پیش بینی می شود در سال 1420 به ازای هر سالمند دو نفر به انجام این کارها رسیدگی کند.

به گفته وی، همچنین در حال حاضر جامعه به سمت فناوری های نوین و اینترنت پیش می رود. خیلی از سالمندان آمادگی ورود به این دنیا را ندارند و به آنها آموزش های لازم داده نشده است. پزشکان متخصصی نیز در حوزه سالمندان نداریم. پیش از این رشته طب سالمندی وجود داشت اما بنابر دلایلی وزارت بهداشت آن را منحل کرد. پزشکان عمومی نیز برای ادامه تحصیل در این رشته تمایلی ندارند.

حسینیان گفت: در شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا از نظر روانشناسی میزان اضطراب و استرس مرگ در سالمندان زیاد است. علاوه بر این، میزان فقر در سالمندان بیشتر از سایر اقشار جامعه مشاهده می شود. بسیاری از سالمندان حتی در دوران بازنشستگی برای تامین هزینه های زندگی شان مجبور به داشتن شغل دوم و سوم هستند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا