سرطان روده قاتل خاموش

به گزارش سیناپرس، سرطان روده در زنان دومین سرطان رایج پس از سرطان پستان است درحالی‌که در مردان این سرطان پس از سرطان‌ های پروستات و ریه، سومین سرطان شایع به‌حساب می ‌آید.

مهم‌ترین عواملی که فرد را مستعد ابتلا به بیماری سرطان روده می‌ کند عبارت ‌اند از: رژیم غذایی نامناسب به ‌ویژه مصرف زیاد گوشت قرمز و پروتئین فرآوری شده، وجود پولیپ های روده که همان توده‌های خوش ‌خیم در جدار روده است، ارث و استعداد ژنتیکی، سابقه خانوادگی، افزایش سن، اختلالات ژنتیکی، سیگار کشیدن، چاقی، نداشتن فعالیت جسمانی کافی، مصرف زیاد الکل، سابقه برخی بیماری‌ها مانند بیماری التهابی روده، سرطان تخمدان، رحم، یا پستان.

محققان انگلیسی موسسه تحقیقات سرطان در پژوهش‌ های خود روی سرطان روده موفق به شناسایی چهار گونه متفاوت از این بیماری شدند که هرکدام دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ های مشخص ژنتیکی و بیولوژیکی بوده و نیازمند روش درمانی جداگانه ‌ای هستند. به گزارش سیناپرس، درنهایت این مطالعات می‌تواند منجر به ایجاد آزمایش ‌های جدید تشخیص مولکولی برای تشخیص گونه ‌های مختلف بیماری سرطان روده شود که این مساله برای به دست آوردن مؤثرترین روش درمانی عاملی کمک‌ کننده خواهد بود.

علائم اصلی را بشناسیم

سرطان روده ممکن است علائمی شبیه به بیماری‌ هایی چون عفونت‌ ها، هموروئید و بیماری ‌های التهابی روده از خود بروز دهد که اگر به‌موقع پیگیری و درمان شود نشانه‌ های اصلی بیماری از بین خواهد رفت؛ اما به‌ طورکلی این بیماری می‌ تواند شامل نشانه‌ها و علائم مختلفی باشد که خون در مدفوع، تغییر در حرکات روده، کاهش وزن، ضعف و خستگی همیشگی، تغییر در عادات دفعی روده نظیر اسهال یا یبوست، دردهای قولنجی معده، یرقان و زردی پوست یا سفیدی چشم و استفراغ نمونه‌ هایی از آن ‌ها محسوب می ‌شوند.

در موارد نادری ممکن است فرد مبتلابه سرطان روده هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد بنابراین غربالگری در افراد پرخطر می‌ تواند با تشخیص زود هنگام بیماری موجب شود تا سرطان روده به‌ طور کامل درمان شود.

تشخیص سریع، کلید درمان سرطان روده 

سرطان روده معمولاً در مراحل ابتدایی از طریق غربالگری قابل‌ تشخیص است و بخشی از موفقیت فرآیند آزمایش‌ های غربالگری نیز تشخیص زودهنگام بیماری است چرا که پیش از رسیدن بیماری به مرحله حاد، می‌توان آن را به‌ طور کامل درمان کرد. به گزارش سیناپرس،ازجمله روش‌ های تشخیصی جهت غربالگری این سرطان می‌ توان به معاینه راست ‌روده، پروکتوسکوپی که در آن با دستگاه ‌های ویژه به‌طور مستقیم داخل راست‌ روده و بخش‌ های تحتانی روده بزرگ بررسی می ‌شود، کولونوسکوپی که با ابزارهای خاصی درون روده بزرگ و راست‌ روده مشاهده می‌ شود و آزمون آنتی‌ژن CEA اشاره کرد.

درمان سرطان روده به شرایط سلامت عمومی و مرحله بیماری فرد بستگی دارد. اگر توده سرطانی تشخیص داده شود و پزشک مطمئن شود که سلول ‌های سرطانی به دیگر بخش‌های بدن سرایت نکرده باشند، ابتدا جراحی صورت گرفته و توده سرطانی از بدن خارج می‌ شود. به گزارش سیناپرس، سپس پزشکان با کمک پرتو درمانی و شیمی ‌درمانی به درمان و پاک ‌سازی بدن از سلول‌ های سرطانی احتمالی می‌ پردازند. پس از درمان آزمایش خون جهت اندازه‌گیری آنتی‌ژن CEA و عکس‌ برداری جهت تشخیص وضعیت سرطان که بازگشت داشته یا خیر انجام می‌ شود.

پیشگیری از سرطان روده

تحقیقات پژوهشگران نشان می ‌دهد که شیوه زندگی سالم از قبیل داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت‌ های بدنی منظم و حفظ وزن خود نه ‌تنها مانع از ابتلا به سرطان روده شده بلکه باعث می‌ شود افراد مبتلابه این بیماری شانس بیشتری برای بهبودی و طول عمر بیشتر داشته باشند. بر اساس تحقیقات جدید پژوهشگران، پیروی از رژیم غذائی مدیترانه ‌ای که سرشار از میوه‌ ها، ماهی و مواد غذائی سالم و مغذی است، می ‌تواند تا حد زیادی فرد را از ابتلا به بیماری‌ های مختلفی مانند سرطان روده حفظ کند. احتمال ابتلا به سرطان روده در کسانی که به ‌طور دائم از رژیم غذائی مدیترانه‌ ای استفاده می ‌کنند، 86 درصد کمتر از سایر افراد است.

پژوهش ‌های دیگری نشان می ‌دهد که مصرف مقدار کافی روغن ‌زیتون در جلوگیری از ابتلای به سرطان روده کمک می‌ کند.به گزارش سیناپرس،روغن‌زیتون زیربنای ژن حساس به عوامل محیطی همچون رژیم غذایی را تنظیم کرده و بر تغییرات گوناگون طبیعی که در بدن ایجاد شده مؤثر است. پژوهشگران مرکز پرستاری مطالعات بهداشت چین طی یک مطالعه سی ‌ساله و با بررسی بیش از 75 هزار نفر دریافتند که مصرف مداوم و هفتگی آجیل و مغز ها علاوه بر جلوگیری از چاقی، شانس ابتلا به سرطان روده و دیابت نوع دو را کاهش می ‌دهد.

باورهای غلط و اشتباه در مورد سرطان روده

افراد مبتلابه سرطان روده حتماً جان خود را از دست خواهند داشت: این باور غلط است و در همه سرطان ‌ها نوع و مرحله سرطان و همچنین شرایط فیزیکی و روحی بیمار در درمان بیماری بسیار مهم است بنابراین غربال گیری منظم افراد از 50 سال به بعد ضروری خواهد بود.

افرادی که دچار پولیپ روده می‌شوند حتماً سرطان روده دارند: این باور نیز اشتباه است. افرادی که پولیپ روده دارند حتماً دچار سرطان روده نشده‌ اند چراکه ممکن است این پولیپ ها خوش‌ خیم باشند؛ اما این احتمال وجود دارد که این پولیپ ها در پنج سال آینده رشد کرده و سرطانی شوند.زمانی که علائمی برای سرطان روده وجود ندارد، خطری در کار نیست: این باور کاملاً اشتباه است. معمولاً افراد با مشاهده برخی علائم به پزشک مراجعه کرده و از بیماری احتمالی خود، آگاه می‌شوند اما متأسفانه سرطان روده یک بیماری خاموشی است که در مراحل اولیه علامت خاصی بروز نمی‌دهد. علائم زمانی که بیماری پیشرفت کرده بروز می‌کنند.

گزارش: مولود یوسفی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا