نمایشگاه "علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد" برگزار شد

این گردهمایی با حضور ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر خاکی صدیق ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، ریاست دانشکده برق، مهندس خدادادی ریاست جهاددانشگاهی واحد خواجه نصیر الدین طوسی و برخی از معاونین حوزه شهرداری، مهندسین و جمع کثیری از متخصصان و دانشجویان برگزار شد.

نمایشگاهی از آخرین دستاوردها در زمینه رباتیک در معرض دید  مدعوین و دانشجویان و علاقمندان قرار گرفت و به نمایش گذاشته شد.

علی نوبخت رئیس کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش و نمایشگاه اظهار داشت: در گذشت زمان دانشگاه‌ها از حوزه آموزش محوری صرف، در نسل اول به پژوهش محوری در نسل دوم و در سال‌های اخیر به کارآفرین محوری به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم ارتقا استراتژیک داشته‌اند تا علاوه بر ایفای نقش دانشگاه‌های نسل‌های قبلی در حوزه‌های آموزش و پژوهش، نقش موثرتری در توسعه اقتصادی –اجتماعی جامعه، ثروت آفرینی، کار آفرینی و کاربردی کردن علوم داشته باشند.

وی ادامه داد: در واقع دانشگاه‌های نسل سوم پاسخی هستند برای سوال “علم بهتر است یا ثروت” با پاسخ “علم بهتر است با ثروت”چرا که دانشگاه‌ها محملی برای تبدیل علم به اشتغال، کارآفرینی و ثروت است.

رئیس کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور های پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته شده، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته شده  و به عنوان دانشگاه های نسل چهارم جدا از وظایف دانشگاه‌های سه نسل گذشته، ماموریت دارند تا در شکل‌دهی آینده جامعه خود ایفای نقش کنند.

نوبخت افزود: تشخیص اینکه جامعه الان در چه وضعیتی است و در چه وضعیتی باید باشد، سرمایه‌گذاری‌های مالی و انسانی باید به کدام سو گسیل یابند و چگونگی حرکت جامعه به سمت وضعیت مطلوب و ارتقای جایگاه کشور در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی و بنابراین به نوعی تعیین مسیر سیاست‌گذاری علمی کشور به عهده دانشگاه‌های نسل چهارم است.

نوبخت در خصوص قوانین بالا دستی حمایت کننده از ارتباط صنعت و دانشگاه توضیحاتی را ارائه داد.

وی به ویژگی‌های جامعه ایرانی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: این کشور باید از دانش پیشرفته-توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی برخوردار باشد. همچنین باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی(شامل آسیای میانه-قفقاز و خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقا نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل دست یابد.

وی در خصوص اقدامات نوآوری و گسترش نقش بخش خصوص و تعاونی در این قلمرو گفت: در این راستا طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی –ملی بین‌المللی و پیش بینی ساختار های اجرایی لازم، تامین و پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت جواز امتیاز علمی در سطح بین‌المللی و خرید جواز های امتیاز علمی ثبت شده داخلی توسط تولیدکنندگان، توسعه ساختارها و زیر بناهای لازم برای رشد فعالیت‌های دانایی محور در بخش دولتی و خصوصی به ویژه گسترش پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، اقدام برای اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد تسهیلات لازم جهت ارجاع کار و عقد قرارداد فعالیت‌های پژوهشی و فنی دولت با بخش خصوصی و تعاونی و حمایت از ورود بخش خصوصی و تعاونی، اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم جهت حمایت مالی مستقیم ضروری است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین به بخشی از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: در بند ۷ آن تحول در نظام آموزش عالی و پژوهش مواردی چون افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به سه درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه پنجم و افزایش ورود دانش آموختگان دوره کارشناسی به دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ۲۰ درصد و دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن در برنامه پنجم، ارتباط موثر بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنعت و بخش‌های مربوط جامعه، توانمندسازی بخش غیردولتی برای مشارکت در تولید علم و فناوری، دستیابی به فناوری‌های پیش رفته مورد نیاز ذکر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا