کشت آناناس جنگلهای آمازون را نابود میکند

آناناس میوه ای گرمسیری، خوشمزه و بسیار محبوب محسوب می شود که  خاستگاه اصلی ان قاره آمریکا و به طور خاص مناطقی از امریکای جنوبی از جمله کوبا، پورتوریکو و هاوائی است. هر چند در حال حاضر این میوه در بسیاری از بخش های مختلف دنیا پرورش داده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که هزاران هکتار از اکوسیستم جنگل های آمازون در کشورهای آمریکای جنوبی از جمله کاستاریکا، با هدف پرورش آناناس از بین رفته و مزارع آناناس جای آن را گرفته است. این موضوع سبب آسیب دیدن جدی اکوسیستم منطقه شده و به همین دلیل مائوریسیو آلوارز مدیر اداره حفاظت از جنگل ها در کاستاریکا نسبت به این موضوع هشدار داد.

در طول 15 سال گذشته بیش از 725 هزار درخت به این دلیل از بین رفته است. این روند به حدی جدی است که گاه در طول یک شبانه روز شاهد نابودی کامل یک منطقه جنگلی هستیم. بیشترین آسیب وارد شده به جنگل های آمازون توسط مزارع آناناس در فاصله سال های 2000 تا 2015 رخ داده و طی این مدت بیش از 5 هزار و 566 هکتار از جنگل های آمازون به مزرعه آناناس تبدیل شده است.

به گفته وی در طول 15 سال گذشته بیش از 725 هزار درخت به این دلیل از بین رفته است. این روند به حدی جدی است که گاه در طول یک شبانه روز شاهد نابودی کامل یک منطقه جنگلی هستیم. این موضوع سبب شده تا دولت های منطقه با استفاده از فناوری های ماهواره ای به بررسی دقیق جنگل های این مناطق پرداخته و با تهیه یک بانک اطلاعاتی، بر روند کشت آناناس نظارت کرده و از تخریب جنگل با هدف گسترش مزارع اناناس پیشگیری کنند.

بر اساس اطلاعات موجود در این رابطه، بیشترین آسیب وارد شده به جنگل های آمازون توسط مزارع آناناس در فاصله سال های 2000 تا 2015 رخ داده و طی این مدت بیش از 5 هزار و 566 هکتار از جنگل های آمازون به مزرعه آناناس تبدیل شده است. این موضوع در حالی است که بخشی از این تخریب با اطلاعات دولت های منطقه بوده و تنها 12 درصد از این مزارع به صورت غیر قانونی ایجاد شده اند که این موضوع نشان می دهد باید در سیاست های کشاورزی و اقتصادی کشورهای فوق الذکر تجدید نظر کرده و نسبت به عواقب آن هوشیار بود.

کارشناسان محیط زیست، از رشد مزارع آناناس طی دهه گذشته به عنوان یک انفجار یاد کرده و از مقامات مسئول درخواست رسیدگی و جلوگیری از تخریب فاجعه آمیز جنگل ها را داشته اند. مائوریسیو آلوارز در این رابطه گفت: یکی از مشکلات پیش روی جهت کنترل این پدیده، وسعت منطقه و سواستفاده کشاورزان از ساعات شبانه است. به این ترتیب ما شاهد هستیم که ناگهان در طول یک شب بخش بزرگی از جنگل تخریب شده و کشت آناناس در آن آغاز می شود.  متاسفانه از سوی دیگر اقتصاد بسیاری از کشورهای منطقه نیز به این میوه متکی بوده و برای نمونه آناناس را می توان اصلی ترین صادرات کشور کاستاریکا در سال 2016 دانست که سودی برابر با 873 میلیون دلار را نصیب این کشور کرده است. در این میان 53 درصد صادرات آناناس به مقصد ایالات متحده آمریکا بوده و 44 درصد آن نیز به اتحادیه اروپا انجام می شود.

 

منبع: efe

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا