شنیدن صدای فضا زمان

یکی از سنت‌های رایج در پایان سال مرور سال قبل از زوایای مختلف است. در سالی که گذشت بازار کتاب در جهان بازاری پر جوش و خروش بود و عناوین متعددی از کتاب‌های مهم در حوزه‌های مختلف به انتشار رسیدند.

در این مجموعه از یادداشت‌ها و در طی چند هفته پیش رو سیناپرس به مرور و معرفی برخی از کتاب‌های برجسته حوزه علم برای عموم می ‌پردازد که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند.

آواهای بلوز سیاه‌چاله و دیگر نواهای اعماق فضا

نویسنده: جانا لوین (Janna Levin)

ناشر: Knopf – 29 مارس 2016

جانا لوین، کیهان‌شناس و نویسنده در این کتاب به روایت داستانی دلکش از ایده‌ای یک قرنی و تلاشی پنجاه ساله در راه شنیدن صدای فضا-زمان پرداخته است. صدایی که با تفکیک امواج گرانشی به نوعی به گوش ما رسیدند. داستان کشف امواج گرانشی یکی از مهم‌ترین رویدادهای علم در سالیان اخیر بوده است. تلاشی عظیم و طولانی برای تفکیک موج‌هایی که در بافتار فضا – زمان ایجاد می‌شود در نهایت توسط گروه بزرگی از دانشمندان و از سوی رصدخانه تفکیک‌گر امواج گرانشی لایگو (LIGO)  آشکار شدند تا یکی از پیش‌بینی‌های مهم نسبیت تایید شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کشف مقاله «دیدار در سوی خمیده عالم» را مطالعه کنید.

جانا لوین، این تلاش ماجراجویانه را اما در چارچوبی بزرگ‌تر قرار داده است تا داستانش را به روایتی از تلاش انسان بدل کند. داستانی از روحیه تلاشگر انسان و مواجهه روح کاوشگر ما در مواجهه با مشکلات و دشواری‌ها. اینکه چطور گروهی از دانشمندان زندگی خویش را در مواجهه با تمام دشواری‌های بعضا غیر منطقی، وقف دنبال کردن ماجرایی شگفت می‌کنند.

حاصل این ماجراجویی و روایت لوین، کتابی خواندنی و دلکش شده است.

ماریا پوپوا، منتقد کتاب نیویورک تایمز درباره این کتاب نوشته است :«اینکه همزمان کسی بتواند نقش یک دانشمند متخصص، روزنامه‌نگار، مورخ و داستان‌گویی ماهر را برعهده بگیرد، نیازمند افسونگری کمیابی است و لوین موفق شده است در این کتاب چنین کند. او به چهره‌نگاری قهرمان‌های این انقلاب علمی با روایتی داستایوفسکی گونه می‌پردازد و علم و زندگی را در ساختاری هماهنگ در هم می آمیزد و اثری تاثیر گذار می‌آفریند.»

جان گریبین، منتقد کتاب روزنامه وال استریت ژورنال نیز درباره این کتاب می‌نویسد: «این داستانی خیره‌کننده از چگونگی موفقیت علم در اندازه‌گیری چنان اثری کوچک آن هم تنها به هزینه کردن چند صد میلیون دلار (که در مقایسه با بسیاری از هزینه‌ها و در مقایسه با نتیجه حاصل شده ناچیز است) به روایت لوین است. یکی از دلایلی که لوین را قادر ساخته تا چنین داستان جذاب و گیرایی ارائه دهد مزیتی است که او در اختیار داشته و به صورت دست اول شاهد اجرایی کردن این آزمایش بوده است. سبک ساده و روایی لوین باعث می‌شود تا خواننده احساس کند در طول مصاحبه‌ها خودش در اتاق حضور دارد و از پشت سر نویسنده در حال تماشای گفتگو است. این داستانی خیره کننده است که من خواندن آن را به هرکسی که به چگونگی عملکرد علم و قدرت تخیل انسان علاقه‌مند است توصیه می‌کنم.»

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید همچنین می‌توانید سخنرانی جانا لوین در کنفرانس تد را با زیر نویس فارسی در این نشانی مشاهده نمایید.

پوریا ناظمی/ روزنامه نگار علم