آفریقا مرطوب‌تر شده است نه خشک‌تر

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در طول 1.3 میلیون سال اخیر خشکسالی در قاره آفریقا کاهش پیدا کرده و این قاره در یک چرخه 100 هزار ساله از شرایط رطوبت و خشکی به سر می‌برد. براساس این فرضیه، شرایط خشکی شدید در آفریقا منجر به مهاجرت اجداد پیشین انسان شده و آنها را از جنگل به سمت علفزارها سوق داده است.

جوزف ورن، استادیار زمین‌شناسی و علوم محیط زیست دانشکده هنر و علوم دیتریش دانشگاه پیتزبورگ با همکاری محققانی از ایالات متحده، استرالیا، شیلی و هلند به بررسی نمونه‌های هسته‌ای که از اعماق دریاچه مالاوی به دست آمده بود پرداختند. مالاوی یکی از بزرگترین دریاچه‌های جهان است که بین موزامبیک و تانزانیا در جنوب شرقی آفریقا واقع شده است. مقاله آنها در مجله Nature به چاپ رسیده است.
مطالعات قبلی در زمینه اقلیم آفریقا عمدتا بر بخش‌های شمالی این قاره متمرکز شده بودند و همین مطالعات منشا اولیه شکل‌گیری فرضیه ساوان هستند و نشان می‌دهند که این قاره در طول زمان خشک‌تر شده است.
دریاچه مالاوی پیش از این مورد مطالعه محققان قرار نگرفته بود، چرا که عمق آب در این دریاچه بسیار زیاد است و به 700 پا می‌رسد و همین امر نمونه‌برداری از بستر دریاچه را برای محققان دشوار کرده است.
محققان توانستند با استفاده از قایق‌ها و تجهیزات پیشرفته به عمق 380 متری این دریاچه دست پیدا کرده و نمونه‌های هسته‌ای از رسوبات بستر دریاچه به دست آورند. با بررسی‌های رادیوکربنی، بررسی خاکستر آتش‌فشانی و قطبیت مغناطیسی سن هسته رسوبات تخمین زده شد. فسیل‌های مولکولی موجود در این نمونه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت که نشان‌دهنده تغییرات الگوی دما و بارش بود.
با مطالعه نحوه توزیع چربی‌های غشایی یک میکروب تک سلولی با استفاده از اسپکتروسکوپی جرمی تغییرات الگوی دما آنالیز شد. میزان خشکی و الگوی بارش باران با بررسی مقدار و نحوه توزیع ترکیبات ایزوتوپی کلسیم و کربن در رزین برگ‌های فسیل شده به دست آمد.
به گزارش ایسنا و به نقل از فیزورگ،محققان با توجه به تغییر دماهای ثبت شده و خصوصا بارش به این نتیجه رسیدند این قاره در طول زمان به تدریج مرطوب‌تر شده است نه خشک‌تر. آن‌ها همچنین در این تحقیق موفق به شناسایی الگوهای اقلیمی 100 هزار ساله شدند.