دگرگونی در حمل و نقل درون شهری

اوبر یک شرکت فناوری مستقر در سانفرانسیسکوی آمریکاست که در سال 2009 بنیان گذاشته شد. این شرکت مدعی است که دگرگونی بزرگی در دنیای جابجایی انسانها ایجاد کرده است. اما نکته اینجاست که قلب این نوآوری چیزی جز یک اپلیکیشن ساده نیست که در نقش پل ارتباطی و در دسترس رانندگان تاکسی و مسافران عمل می کند.

ارزش این شرکت حالا بیش از 60 میلیارد دلار است و به همین دلیل آن را با ارزشترین استارت آپ دنیا به شمار می آورند.

طی هفت سال گذشته اوبر دامنه فعالیتهای خود را در سراسر جهان گسترش داده و توانسته جای خود را در میان مردم بسیاری از کشورهای جهان باز کند. البته این شرکت منتقدان زیادی هم دارد. چندی پیش گروهی از رانندگان تاکسی در بریتانیا نسبت به بیکار شدنشان به دلیل فعالیت گسترده این شرکت اعتراض کرده بودند.

به طور کلی سرعت عمل و هزینه پایین جابجایی از طریق اوبر آن را به یکی از کاربردی ترین و مؤثرترین فناوریهای نوظهور تبدیل کرده است

اوبر در بیش از 440 شهر کشورهای مختلف جهان قابل دسترسی است. تنها در بریتانیا مردم بیش از 20 شهر می توانند از خدمات این شرکت استفاده کند. برای استفاده از اوبر تنها به تلفن همراه هوشمندی نیاز دارید که اپلیکیشن مخصوص اوبر در آن نصب شده باشد. بدین ترتیب می توانید تاکسی را با قیمت مناسب تری در اختیار داشته باشید.

زمانی که کاربر اپلیکیشن را باز می کند نقشه ای را در برابر خود می بیند که محل فعلی او و تاکسی های اطراف را نشان می دهد. زمانی که فرد تقاضای تاکسی می کند یک درخواست رزرو به اوبر ارسال می شود تا نزدیک ترین تاکسی برای وی مشخص شود. پس از پذیرش درخواست، تاکسی برای فرد درخواست دهنده ارسال می شود. بدین ترتیب می توان متصور شد که فرد تنها پس از چند دقیقه از ثبت درخواست، تاکسی را در برابر دیدگانش می بیند.

تاکسی هایی که در کشورهای مختلف جهان در خدمت اوبر هستند در کلاسهای متنوعی قرار دارند که از تاکسی های ساده گرفته تا خودروهای لوکس طبقه بندی می شوند. به طور کلی سرعت عمل و هزینه پایین جابجایی از طریق اوبر آن را به یکی از کاربردی ترین و مؤثرترین فناوریهای نوظهور تبدیل کرده است.

اما همزمان می توان آن را یکی از چالش برانگیزترین فناوریهای جدید هم به شمار آورد زیرا فعالیت گسترده آن موجب شده که اتحادیه رانندگان تاکسی در کشورهای مختلف جهان به نشانه اعتراض با فعالیت این شرکت به مقابله با آن پرداخته اند. هند یکی از مثالهای بارز در این زمینه است که دولت این کشور ممنوعیت فعالیت اوبر را مورد بررسی قرار می دهد.

 

منبع: telegraph

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا