نام لومیا از صفحه اصلی فروشگاه مایکروسافت حذف شد!

در نوامبر سال ۲۰۱۱، نوکیا با معرفی سری جدید گوشی های هوشمند خود موسوم به لومیا (Lumia) با سیستم عامل سیمبین و میگو خداحافظی کرد و ویندوزفون را در آغوش کشید. اقدامی عجیب و به دور از درخواست طرفداران نوکیا که همگی خواستار تلفن هوشمند اندرویدی بودند و نه ویندوزی! به هر حال نوکیا لومیا ۸۰۰ را با طراحی جدید و بسیار مدرن راهی بازار کرد اما استقبال از آن آنطور که باید و شاید نبود. سپس با معرفی ویندوزفون ۸ نوکیا به معرفی لومیا ۹۲۰ پرداخت که نوآور ترین گوشی سال شناخته شد. قابلیت هایی همچون لمس با دستکش، شارژر بی سیم داخلی، صفحه نمایش ۶۰fps، دوربین با عکس برداری عالی در شب به همراه ۶ لنز کارل زایس و همچنین تثبیت کننده تصویر ۴ طرفه که همگی برای اولین بار در گوشی هوشمند خود نمایی میکردند. برند لومیا زبان زد سایت های تکنولوژی شده بود و همگی از نوآوری های آن سخن می گفتند.

اما پاشنه آشیل این گوشی منحصر به فرد، سیستم عامل آن بود. ویندوزفون ۸ در آن زمان به پختگی حال حاظر خود نرسیده بود و حتی از Task Manager و Action Center نیز بهره نمی برد. با این وجود نوکیا بر روی ویندوزفون پا فشاری کرد و سری سوم محصولات خود یعنی X3X را معرفی کرد. در این میان از اولین فبلت خود یعنی لومیا ۱۵۲۰ و اولین تبلت خود یعنی لومیا ۲۵۲۰ پرده برداری کرد. هر دو دستگاه با امکانات بسیار خوبی که داشتند، عالی به نظر می رسیدند اما باز هم مشکلات قدیمی به سراغ نوکیا آمد. اولین فبلت نوکیا که یکی از بی نقص ترین فبلت های بازار تا به امروز می باشد، سیستم عامل قدرتمندی نداشت. حتی این سیستم عامل برنامه دوربین قدرتمندی برای حداکثر استفاده از قدرت عظیم دوربین آن نداشت. به همین دلیل از نوکیا کمرا (Nokia Camera) برای بهبود عملکرد دوربین استفاده کرد.

 

 

 

با تمامی این تفاسیر اما، سهم ویندوزفون ماه به ماه در حال افزایش بود و نوکیا در زمان معرفی لومیا ۹۳۰ اعلام کرد که به فروش ۱۰ میلیون لومیا در بازه سه ماهه دست پیدا کرده است. اینها همگی خبر های خوشی برای آینده برند لومیا و ویندوزفون بود که ناگهان مایکروسافت بخش موبایل نوکیا را تصاحب کرد. همه تحلیل گران برد را با مایکروسافت می دیدند زیرا با تکنولوژی و سابقه عظیم نوکیا که اکنون جزو دارایی های مایکروسافت بود، این شرکت می توانست به اپل دوم تبدیل شود. چون هم سخت افزار و هم نرم افزار در سلطه خود او بودند.

با معرفی ویندوز ۱۰ موبایل مایکروسافت اولین سری از گوشی های خود را که کاملا با مهندسی و طراحی خود این شرکت انجام شده بود، روانه بازار کرد؛ سری X5X بسیار پیشرفته و قدرتمند به نظر می رسید اما بازاریابی ضعیف مایکروسافت در این بخش و کم توجهی بیش از پیش ردموندی ها به بخش موبایل، ضربه عظیمی به بخش موبایل زد. تا حدی که فروش لومیا ها به حدود ۳ میلیون در بازه سه ماهه رسید!

 

 

 

خط تولید گوشی های لومیا چندیست که در سکوت به سر می برد. نه خبری از تلفن هوشمند جدیدی است، و نه خبری از تغییر رویه مایکروسافت به گوش می رسد. فقط یک شایعه وجود دارد و آن هم سرفس فون است. گوشی افسانه ای مایکروسافت که گفته شده مرزبندی های تلفن های هوشمند را به کلی دگرگون خواهد کرد. تلفن هوشمندی که گفته شده خواهد آمد تا کامپیوتری در جیب مشریان باشد.

به هر حال امروز خبر رسیده که مایکروسافت برند لومیا را از صفحه اصلی فروشگاه خود حذف کرده و این اقدام به شایعات وجود برند سرفس فون که گفته می شود در سال ۲۰۱۷ معرفی خواهد شد، قوت می بخشد. هنوز مایکروسافت درباره این اقدام خود سخنی به میان نیاورده و دلیل آن را مطرح نکرده است. تنها چیزی که مشخص است این است که باید صبر کرد و دید که آینده برند لومیا به چه سمت و سویی خواهد رفت.

به گزارش وینفون،به نظر شما آیا کنار گذاشتن برند لومیا کار درستی است؟ شما چه فکری درباره استراتژی های مایکروسافت در زمینه گوشی های هوشمند می کنید؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا