ادعایی جدید درباره منشا پیدایش حیات

در مقاله ای که از این گروه در مجله علوم شیمی (Nature Chemistry) به چاپ رسیده است، نحوه شکل گیری و تولید قند ها، اسید های آمینه و گلیسرین نشان داده شده است که این مجموعه مواد لازم برای سوخت و ساز بدن و همچنین تشکیل ساختمان سلولی پروتیین در بدن موجودات زنده است.

سالیان سال است که دانشمندان در مورد احتمالات مختلف جهت فراهم شدن شرایط حیات در زمین بحث و گفتگو می کنند ولی در سالیان اخیر با  مطرح شدن نظریه ای با مضمون احتمال آورده شدن حیات به وسیله شهاب سنگ ها و یا اجرام آسمانی دیگر، بحث در این مورد را بسیار داغ تر کرده است . آن دسته از دانشمندانی که معتقد به سوال اول مرغ بوده است یا تخم مرغ! از چنین نظریه هایی استقبال می کنند. ولی دسته دیگر معتقدند که باید ابتدا غشا سلولی تشکیل شود و سپس موجودات پدیدار شوند.

در یافته جدید این شیمیدان ها نشان داده شده است که پایه و اساس حیات با به تکامل رسیدن سه عنصر یعنی سولفید هیدروژن، سیانید هیدروژن و نور شدید ماوراء بنفش می تواند محیا شود. در گزارش داده شده، شیمیدان ها با این سه عنصر اصلی توانسته اند بیش از 50 نوکلئیک اسید که عنصر پایه ای تشکیل دی ان ای (DNA) است را تولید کنند. شیمیدان ها روند تکامل این فرآیند را به اینگونه تفسیر کردند که بارش شهاب سنگ ها در آن زمان و واکنش آنها با نیتروژن موجود در جو، مقدار زیادی سیانید هیدروژن را تولید می کند و با حل شدن در آب به راحتی با سولفید هیدروژن پیوند داده می شوند و کل این فرآیند در حضور تابش شدید نور خورشید صورت می گیرد و ادعا می کنند که همین اتفاق باعث پیدایش حیات گشته است.

این کشف جدید قطعا نظرات و انتقادات زیادی را از طرف جامعه علمی به خود اختصاص خواهد داد ولی اگر این نظریه با موفقیت روبرو شود، قطعا یکی از بزرگترین اکتشافات زمان حال خواد بود.

منبع

  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا