کرم های ضد آفتاب مرجان های دریائی را نابود میکنند!

بر اساس پژوهش های انجام شده توسط گروهی از دانشمندان که شرح کامل آن در نشریه علمی  آرشیو آلودگی محیط زیست و سم شناسی  Archives of Environmental Contamination and Toxicology منتشر شده است ، در کنار عوامل متعدد تهدید کنده مرجان های دریائی که نقش مهمی در اکوسیستم اقیانوسی کره زمین ایفا می کنند ، ترکیبات شیمیائی موجود در کرم های ضد آفتاب عاملی بسیار تهدید کننده و خطرناک برای بقای مرجان های دریائی به شمار می روند .

بر اساس این مطالعات ؛ ماده شیمیائی oxybenzone که با عنوان BP-3 یا benzophenone-3 نیز شناخته می شود در ساختار کرم های ضد آفتاب وجود داشته و بررسی های انجام شده ، نشان می دهد که این ماده در بیش از 3 هزار و 500 نمونه از این کرم ها که توسط شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی در سراسر دنیا تولید شده اند ، به کار رفته است .

در مجموع مرجان ها نقش بسیار مهمی در تنظیم اکو سیستم جانوری در دریاها ایفا می کنند و متاسفانه در سال های اخیر ، به دلیل اسیدی شدن آب اقیانوس های جهان ، بخش وسیعی از این مرجان ها دچار آسیب دیدگی شده است . لازم به ذکر است که دلیل اصلی نابودی تپه های مرجانی ، بالا رفتن میزان اسید آب اقیانوس ها است که این موضوع یکی از تاثیرات تغییرات محیط زیست و آب و هوا محسوب می شود . دلیل اصلی اسیدی شدن آب دریاهای دنیا ، تولید میزان زیاد دی اکسید کربن توسط صنایع و خودروها در سراسر جهان است که این میزان زیاد گاز ، وارد هوا شده و بخشی از آن با آب دریا ترکیب می شوند. ترکیب دی اکسید کربن و آب سبب ایجاد اسید کربنیک شده و به دلیل وجود حجم زیاد دی اکسید کربن در جو طی سده  های گذشته ، میزان ترکیب این گاز با آب اقیانوس ها از حد مجاز بیشتر شده که  این موضوع بر زندگی جانوران و موجودات دریائی تاثیرات منفی گذاشته است.

از سوی دیگر دانشمندان  در پی تحقیقات جدید خود  دریافتند که آلودگی های مواد شیمیایی محصولاتی چون صابون، مواد آرایشی و کرم های ضد آفتاب در نابودی جمعیت مرجان های دریایی بسیار تاثیر گزار است . مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت های شخصی به عنوان آلاینده های آلی نو ظهوری emerging organic contaminants (EOC) طبقه بندی می شوند که می توانند به محیط زیست و یا سلامت انسان آسیب های جدی برسانند . بر پایه بررسی های انجام شده توسط دانشمندان ، درصد مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت های شخصی همانند صابون ، مواد آرایشی و کرم های ضد آفتاب در آب های اقیانوس ها و به ویژه در مناطق نزدیک قطب جنوب بسیار بالا است .

دکتر Phil Emnet از دانشگاه کانتربری (Canterbury) نیوزلند در این رابطه  اعلام کرد که آلاینده های آلی نو ظهور EOCs در آب های ساحلی قطب جنوب که کم جمعیت است از غلظت بالاتری نسبت به آب های ساحلی مناطق شهری در جهان از جمله نیوزلند برخوردار است . او در ادامه یادآور شد که ما انتظار داشتیم تا میزان آلاینده های آلی آب های ساحلی مناطق شهری بیشتر باشد اما اینگونه نبوده است .  به اعتقاد پژوهشگران ، با توجه به این مساله این احتمال وجود دارد که شرایط زیست محیطی از جمله سرمای شدید ، می تواند به تداوم برخی از این ترکیبات آلی در آب کمک کند . بر این اساس تخلیه فاضلاب ها در دریاها که در بسیاری از نقاط جهان انجام می شود ، ممکن است اثرات منفثی بیشتر گسترده تری در محیط های دریایی برجای بگذارند .

وجود آلاینده های آلی نو ظهور در مواد شیمیایی به کار رفته در محصولات مراقبت های شخصی ، در سطح آب های جهانی یک عامل نگران کننده بین المللی محسوب می شود که می تواند اثرات سوء بر موجودات دریایی داشته باشد . متاسفانه این موضوع  تا کنون مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است .

با توجه به پژوهش های اخیر در این رابطه ، به نظر می رسد که برنامه ریزی یک پروزه تحقیقاتی جدید مرتبط با این موضوع در قطب جنوب نتایج بهتر و منسجم تری در بر داشته باشد . 

 

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا