مسیر توسعه اقتصادی سبز در ایران بعد از تحریم ها فراهم شده است

 ولفگانک نیومن در گفت و گو با  ایرنا افزود: چون در زمان تحریم امکان انتقال پول از طریق شبکه های بانکی امکان پذیر نبود؛ از این رو هیچ همکاری در قالب اجرای پروژه نیز با ایران وجود نداشت.وی اظهار کرد: خوشبختانه روزهای تحریم گذشته و مسیر همکاری، آرام آرام در حال توسعه است؛ بنابراین فرصت خوبی است تا از رفع تحریم ها برای بهبود همکاری ها در راستای پایداری سبز بهره ببریم.

وی ادامه داد:در مدت هفت سال گذشته حدود 10 بار به ایران سفر کردم و به جرات می توانم بگویم آن چیزی که در ایران هست با آن چهره ای که در خارج از این کشور وجود دارد، کاملا متفاوت است.
نیومن تاکید کرد: در سفر به ایران متوجه شدم که مردم این کشور تا چه حد به موضوعاتی مانند محیط زیست و پایداری انرژی اهمیت می دهند و این مساله برای من بسیار جالب بود.
وی به فعالیت انجمن مدیریت سبز در ایران اشاره کرد و گفت: این انجمن در راستای پایداری سبز و حفظ منابع محیط زیستی بسیار فعال است و با تلاش فراوان موفق شد تا میزبانی مراسم جوایز جهانی انرژی را برای ایران که در ژانویه 2016 ( دی ماه ) در تهران برگزار می شود، بدست آورد.
وی تاکید کرد: پایداری فقط یک حلقه از یک زنجیره نیست بلکه از تهیه مواد و مصالح تا حمل آنها به کارگاه های ساختمانی ، اجرا و خدمات دهی به افراد را شامل می شود؛ از این رو با در کنار هم قرار گرفتن تمام این موضوعات زنجیره پایداری کامل می شود.
نیومن با بیان اینکه پایداری در ایران بسیار مورد توجه است، گفت: من فکر می کنم این بخشی از فرهنگ تاریخی و مذهبی ایرانیان است زیرا در قرآن هم آمده است که باید با طبیعت مناسب رفتار کنید.
وی اظهار کرد: از این موضوع بسیار خوشحالم زیرا معتقدم که این مسیر می تواند شروع خوبی برای یک جهان پایدار در ایران باشد؛ زیرا اکنون فرصت مناسبی برای ایران است. در مدت 35 سال گذشته در اروپا فناوری های زیادی در زمینه پایداری و توسعه سبز ایجاد شده است و امروز ایران می تواند از فناوری های موفق و سازگار با اقلیم استفاده کند.
رییس بنیاد جهانی انرژی ادامه داد: اکنون دیگر می توانیم به راحتی با ایران کار کنیم و پروژه های مشترک داشته باشیم. بنابراین این کشور می تواند از بهترین فناوری ها در راستای پایداری سبز بهره ببرد.
وی با بیان اینکه در هر حال کشورهای اروپایی در این زمینه تا حدودی پیشرفته تر هستند، گفت: اکنون ایران بازار بزرگی برای کشورهای اروپایی محسوب می شود که دارای ظرفیت میلیارد دلاری است. ایران می تواند با هوشیاری و برنامه ریزی بهترین فناوری ها را انتخاب کند.
نیومن تاکید کرد: علاوه بر این می توان به پایداری به عنوان کسب و کار نگاه کرد و آن را در چرخه سود دهی قرار داد، می توان این بازار را با پروژه های سبز و پروژه هایی که در سطح کشورهای توسعه یافته مثبت بوده اند، آغاز کرد.
وی گفت:من هفت سال پیش این مسیر را با همکاری انجمن مدیریت سبز در ایران آغاز کردم، به هر حال هر شروعی با قدم های کوچک آغاز می شود، اما اکنون بعد از این مدت پروژه های دوستدار محیط زیست و پایداری سبز در ایران بسیار زیاد شده است به گونه ای که مدعی دریافت جایزه جهانی انرژی هستند.
نیومن تاکید کرد: اکنون این فرصت ایجاد شده تا بتوان ایران واقعی را به جهانیان نشان داد و اکنون که تحریم ها به پایان رسیده است فرصت بسیار خوبی برای اجرای پروژه های سبز فراهم شده است.
مراسم ملی پروژه های سبز و پایدار در کشورها برگزار و منتخبین معرفی می شوند؛ در ادامه، مراسم جهانی این پروژه ها هر سال در یک کشور برگزار می شود.
بر این اساس بعد از بررسی پروژه های منتخب کشورهای مختلف 15 مورد برای شرکت در مراسم جهانی انتخاب و از بین آن ها پنج مورد معرفی و مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از آن فقط یک پروژه برای دریافت جایزه بین المللی انرژی انتخاب می شود.
پروژه مگاپارس در ایران برای 15 پروژه اول نامزد شده است. این پروژه با 215 هزار متر مربع و رعایت تمام مسائل زیست محیطی و فضای سبز، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا