واگذاری بازار داخلی در پساتحریم در مقابل انتقال تکنولوژی باشد

دکتر حمیدرضا طیبی در آیین دانش آموختگی 200 فارغ التحصیل دانشگاه علم و فرهنگ که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، اظهارکرد: امروز روز مهمی برای فارغ التحصیلان است زیرا آنها در این روز نتیجه تلاش‌های خود را می‌بینند همچنین این روز برای مسئولان دانشگاه علم وفرهنگ نیز حائز اهمیت است زیرا نتیجه کار و تلاش خود را مشاهده می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: امروزه شرایط دنیا و کشور ایران به گونه‌ای است که برای تامین نیازهای کشور و همچنین تشکیل خانواده و برای تامین معاش زندگی مشترک، زن و مرد باید در کنار یکدیگر کار و تلاش کنند به همین دلیل نیاز به اشتغال دارند. برای ایجاد شغل و بازار کار چند مجموعه باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

دکتر طیبی با بیان اینکه اولین وظیفه برای ایجاد اشتغال در کشور بر عهده حاکمیت است، اظهارکرد: کشور باید به صورت دانش بنیان اداره و مبنای هر حرکت ما در اداره کشور باید علمی باشد و از نیروی متخصص برای برنامه ریزی صحیح استفاده شود زیرا کشور نیاز به قدرت دانش بنیان دفاعی، قدرت و اقتدار اقتصادی دانش بنیان دارد.

حمایت از تولید، مصرف و صادرات محصولات با کیفیت و با استاندارد ایرانی

دکتر طیبی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به اقتدار اقتصادی دانش بنیان باید از محصول با کیفیت و استاندارد ایرانی حمایت شود، ادامه داد: منظور از تولید فقط محصولات فیزیکی نیست بلکه شامل تولیدات فکری در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی،کشاورزی،مهندسی و محیط زیست نیز می شود. بنابراین باید از مصرف محصولات با کیفیت و با استاندارد ایرانی و صادرات محصولات با کیفیت ایرانی نیز حمایت کرد که در نهایت منجر به ایجاد دریایی از اشتغال برای فارغ التحصیلان خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه برای تولید محصول و فکر نیاز به دانش و فناوری داریم، گفت: دانش و فناوری را یا باید در کشور به آن دست یافت و یا از خارج خریداری و به کشور انتقال داد. در این راستا بحثی که این روزها دائما مطرح می‌شود موضوع پسا تحریم است. در شرایط پسا تحریم ممکن است کشور به سمتی برود که بخواهد همه محصولاتی که برای جبران عقب ماندگی وارد بازار کشور کند. اما باید دقت شود که در بازارهای که به خارجی ها واگذار می شود، انتقال تکنولوژی صورت بگیرد و طرف انتقال تکنولوژی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها باشند تا در ادامه به دست خودمان اداره شود.

واگذاری بازار داخلی در مقابل انتقال تکنولوژی باشد

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: این روزها که از سوی مسئولان کشور اعلام می شود که از کشورهای خارجی دعوت می‌شود که برای تولید محصولات به کشور بیایند و بخشی از تولید را صادر کنند، این اقدام بسیار خوب است اما معتقدیم که واگذاری بازار داخلی در مقابل انتقال تکنولوژی باشد.

توسعه تحصیلات تکمیلی با همکاری پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ

دکتر طیبی با بیان اینکه دومین وظیفه برای ایجاد اشتغال در کشور ، تربیت فارغ التحصیل مجرب و دارای مهارت است که بر عهده دانشگاه هاست، اظهارکرد: در این زمینه خوشبختانه دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی بوده و جهاد دانشگاهی در همه زمینه‌های مورد نیاز کشور دارای فعالیت های علمی و فناورانه است و این امکان را برای فارغ التحصیلان فراهم است تا به پروژه‌های جهاد دانشگاهی متصل شوند.توصیه ما به محققان جهاد دانشگاهی این است که حتما در دانشگاه تدریس داشته باشند و در اجرای پروژه ها از دانشجویان استفاده کنند.

به گفته وی در حال حاضر برخی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در مقاطع مختلف مشغول اجرای پروژه‌های بزرگ جهاد دانشگاهی هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تاکید کرد: توصیه می کنم در دانشگاه علم و فرهنگ مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در تعامل با پژوهشگاه ها و پژوهشکده های موفق جهاد دانشگاهی با سرعت بیشتری توسعه شود.

دکتر طیبی با بیان اینکه دانشجویان طرف مهمتر ایجاد اشتغال در کشور هستند، اظهارکرد: خواست و اراده دانشجو برای اینکه علم را به خوبی بفهمند و فردی مجرب بار بیاید؛ تحصیل علم برای کابردی کردن آن، اداره جامعه و ارتقای کیفیت زندگی مردم است.

فعالیت 2 پارک علم و فناوری و 19 مرکز رشد در جهاد دانشگاهی

دکتر طیبی در ادامه با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی وظیفه خود می‌داند به ارتقای و توسعه فیزیکی دانشگاه علم و فرهنگ کمک کند،تصریح کرد: بنای ما بر این است که این دانشگاه تا افق 1404 به یکی از برجسته ترین دانشگاه‌های کشور و به خصوص دانشگاه نسل سوم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی دارای دو پارک علم و فناوری و 19 مرکز رشد است تاکیدکرد: بنابراین با این مجموعه‌ها شرایط برای اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ بتوانند کارآفرین باشند، فراهم است که امیدواریم از این فرصت استفاده کنند.

لزوم مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اظهارامیدواری نسبت به فراهم شدن شرایط ازدواج فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ اظهارکرد: به جوانان و والدین توصیه می کنم که قبل از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه کنند.امروزه علم روانشناسی به اندازه ای پیشرفت کرده است که می‌تواند تطابق دختر و پسر را به خوبی بررسی کند تا از مشکلات آینده جلوگیری کند.

دکتر طیبی با اشاره به لزوم توجه به سلامت در محیط کار گفت: متاسفانه امروز با محیط ناسالم اداری مواجه هستیم. بنابراین هرچه جامعه دارای سلامت اداری و کاری بیشتری  داشته باشد همه افراد جامعه از آن بهره خواهند برد.

وی در پایان خطاب به فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فرهنک تاکید کرد که در زندگی افق بلند داشته باشید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا