چگونه ۱۲ سال به طول عمر خود اضافه کنیم؟

چگونه-۱۲-سال-به-طول-عمر-خود-اضافه-کنیم؟
کد خبر : 119856
به نظر می‌رسد هر چند سال یک بار با انبوهی از اطلاعات گوناگون و نوین درباره‌ی سلامتی و رژیم غذایی روبه‌رو می‌‌شویم که دانسته‌های پیشین را زیر سوال می‌برند و خبر از ترفندها و راهکارهای جدید برای داشتن یک زندگی سالم و دور از بیماری می‌دهند.

برای نمونه، سالیان سال می‌گفتند که غذاهای کم‌چرب یا حتی بدون چربی بخورید و تلاش کنید بیشتر به سراغ روغن‌ها و کره‌های گیاهی بروید. ولی امروزه می‌دانیم که چربی‌های سالم برای بدن بسیار ضروری هستند و روغن‌های گیاهی هم ممکن است به بدن آسیب بزنند. بنابراین، بسیاری از مردم نمی‌دانند دقیقا چه کاری انجام دهند تا زندگی‌شان را در مسیر تندرستی و سلامتی قرار دهند.

ولی برخی پژوهش‌ها هم همیشه ثابت کرده‌اند می‌توانند به ما برای دانستن راهکارهای سلامتی اطمینان خاطر دهند. برای نمونه، یک مطالعه‌ی نوین که با بررسی یک سری اطلاعات ۳۰ ساله انجام گرفته، به دانسته‌های مطمئنی دست یافته که می‌توانند به ما برای داشتن یک زندگی سالم‌تر کمک کنند. در این نوشتار به بررسی راهکارهایی برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر می‌پردازیم. این راهکارها کاملا ثابت‌شده هستند و بدون شک منجر به داشتن عمری دراز و شاداب خواهند شد.

۴ راهکار واقعی برای افزایش طول عمر

چگونه می‌توان امید به زندگی و طول عمر را افزایش داد؟ ۴ راهکار کلیدی که می‌توانند به شما برای رسیدن به این هدف کمک کنند، شامل رژیم غذایی مناسب، سیگار نکشیدن، ورزش کردن به طور منظم و داشتن وزنی متناسب می‌شوند.

هر کدام از این عوامل تأثیرگذار برای افزودن چند سال به طول عمر شما، به طور قابل‌توجه‌ای خطر مرگ و ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و مشکلات قلبی-عروقی را کاهش می‌دهند. در پژوهش‌ها با بررسی گروه‌های مختلف از مردم، پی بردند کسانی که این ۴ راهکار را در سبک زندگی‌شان رعایت می‌کنند، در مقایسه با کسانی که هرگز این کارها را انجام نمی‌دهند، با کاهش ۷۴ درصدی خطر مرگ‌ومیر روبه‌رو هستند.

این درصد برای زن‌ها کم‌وبیش با افزایش طول عمر به مدت ۱۴ سال همراه است و برای مردان هم کم‌وبیش ۱۲ سال بیشتر به دنبال دارد. این راهکارها و اطلاعات از سوی پژوهش‌هایی دریافت شده‌اند که بیش از ده‌ها سال داده‌های گوناگون را جمع‌آوری و روی بیش از ۷۸۰۰۰ زن و ۴۴۰۰۰ مرد کار کرده‌اند.

این ۴ راهکار با روش‌های گوناگونی به افزایش طول عمر شما کمک می‌کنند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. داشتن یک رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای سالم و فرآوری‌نشده، چیزی است که همیشه در نوشته‌های مرتبط با سلامتی و سبک زندگی به چشم می‌خورد. از روزگاران کهن پیوندی میان رژیم‌های غذایی سالم که سرشار از میوه و سبزیجات هستند، و افزایش عمر و امید به زندگی وجود داشته است. برای نمونه، ژاپنی‌هایی که به طور منظم و سالیان سال از رژیم «اوکیناوا» (Okinawa) استفاده می‌کنند، معمولا تا ۱۰۰ سالگی زنده هستند و عمری دراز دارند. جدا از این، رژیم مدیترانه‌ای را هم داریم که روی مصرف گیاهان و چربی‌های سالم تمرکز کرده و به کاهش بیماری‌های قلبی، از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر، کمک می‌کند.

این بدین دلیل است که هر آنچه در بدن خود قرار دهیم، به طور مستقیم روی کارکرد آن تأثیر خواهد گذاشت. بگذارید این را با یک مثال بررسی کنیم: یک خودرو را در نظر بگیرید؛ شما اگر به جای بنزین، روغن گیاهی درون باک آن بریزید چه خواهد شد؟ فکر می‌کنید چه مقدار می‌تواند جابه‌جا شود؟ آیا اصلا روشن خواهد شد؟

بدن شما هم همینگونه است. خوردن غذاهای فرآوری‌شده که ارزش غذایی پایینی دارند، منجر به التهاب در بدن می‌شود که ریشه‌ی بیشتر بیماری‌ها به شمار می‌رود. همچنین اگر ویتامین و مواد معدنی لازم برای کارکرد بدن خود دریافت نکنید، با مشکلاتی مانند ضعف و ناکارایی، چاقی و بیمار شدن روبه‌رو خواهید شد.

ساده‌ترین و بهترین کار این است که از غذاهای سالم و مقوی مانند میوه و سبزیجات؛ منابع پروتئینی مناسب مانند گوشت و مرغ ارگانیک؛ لبنیات با کیفیت بالا مانند ماست و کفیر؛ چربی‌های سالم مانند آووکادو، نارگیل و روغن زیتون؛ ماهی‌های وحشی و غیرپرورشی؛ و همچنین مغزها و دانه‌هایی مانند بادام، چیا و کتان استفاده کنید.

۲. سیگار نکشیدن

امروزه همه می‌دانند که سیگار کشیدن برای سلامتی خطرناک است و مشکلات گوناگونی به دنبال دارد. دخانیات، عامل بنیادین بیشتر بیماری‌ها و مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند و می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات قلبی، ریوی و گونه‌های خاصی از سرطان و دیابت را افزایش دهند. بنابراین، ترک سیگار یکی از ضروری‌ترین کارها برای بهبود سلامت بدن به شمار می‌رود.

این بسیار شگفت‌آور است که به محض ترک سیگار می‌توانید کاهش سریع بسیاری از تأثیرات منفی آن را به چشم ببینید. در حقیقت، از بین راهکارهای افزایش طول عمر، عدم استعمال دخانیات و ترک سیگار بیشترین تأثیر را روی افزایش طول عمر و امید به زندگی دارند.

اگر اهل سیگار نیستید، بسیار عالی است؛ تلاش کنید همچنان در این مسیر گام بردارید. اگر هم سیگاری هستید، شاید در ابتدا سخت به نظر برسد ولی ترک سیگار کاملا شدنی است. راهکارهای گوناگونی برای ترک سیگار وجود دارند. شما با بررسی آن‌ها می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید و از این پس زندگی و سلامت خود را به خطر نیندازید.


۳. داشتن یک برنامه‌ی ورزشی منظم

هیچ جای شکی وجود ندارد که ورزش یکی از بهترین راهکارها برای افزایش سلامتی و طول عمر است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند ورزش کردن با فشار متوسط تا شدید به مدت ۳۰ دقیقه در روز می‌تواند برای فرار از مرگ‌ومیر کافی و مناسب باشد. جدا از این، حتما هم نباید به باشگاه بروید و از وقت و پول‌تان مایه بگذارید. حتی دویدن یا گام برداشتن با سرعت بالا هم می‌تواند به کمک شما بیاید.

در مورد فواید ورزش به اندازه‌ی کافی شنیده‌ایم؛ این فعالیت‌های بدنی بسیار سودمند و دارای فواید فراوانی هستند. ورزش نه تنها وزن شما را کاهش می‌دهد و منجر به احساس خوشی و شادابی می‌شود، بلکه ثابت‌شده می‌تواند خطر ابتلا به ۱۳ گونه سرطان و بیماری‌های خطرناک را هم کاهش دهد. ورزش با وجود همه‌ی این سودمندی‌ها، کار دشواری هم نیست و هر کسی در هر جایی می‌تواند آن را انجام دهد. البته رعایت نکات و انجام صحیح حرکات بسیار مهم است.

همچنین گزینه‌های زیادی هم پیش روی شما هستند. اگر می‌خواهید از کمترین زمان بیشترین استفاده را ببرید، یا اگر زمان کافی برای ورزش ندارید، می‌توانید از تمرین‌های تناوبی و تنشی (HIIT) یا شیوه‌ی تمرینی «تاباتا» (Tabata) کمک بگیرید. این تمرینات دارای دوره‌های متناوب هستند و شما برای مدتی به انجام تمرینات شدید می‌‌پردازید، سپس فشار تمرین‌ها را کم کرده و این چرخه را چندین بار تکرار می‌کنید. اینگونه می‌توانید در مدت زمانی کوتاه، کالری بسیار بالایی بسوزانید.

ولی یادتان باشد بدن‌سازی و تمرینات با وزنه را فراموش نکنید. زیرا این تمرین‌ها می‌توانند به ساخت ماهیچه، محافظت از استخوان‌ها و سوزاندن کالری تا ساعت‌ها پس از تمرین کمک کنند.

۴. حفظ کردن وزن متناسب بدن

داشتن وزنی مناسب و حفظ آن، یکی از دیگر از راهکارهای افزایش عمر است. این هم چیز عجیبی نیست و همه می‌دانند وزن بدن تأثیر زیادی روی سلامتی دارد. چاق بودن یا اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون، برخی سرطان‌ها و مشکلات دیگری را افزایش دهد.

پژوهش‌ها با بررسی شاخص توده‌ی بدنی افراد (BMI) به این نتیجه رسیده‌اند کسانی که دارای شاخصی بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ هستند، کمتر با خطر مرگ روبه‌رو خواهند بود. با وجود این، نمودار BMI دارای نکات مثبت و منفی گوناگونی است. برای نمونه، عواملی مانند توده‌ی عضلانی و اندازه‌ی بدن در نظر گرفته نمی‌شود. افزون بر این، کاری با اینکه چربی در کجای بدن جای گرفته است، ندارد. مثلا وجود چربی در شکم می‌تواند خطرناک‌تر از یک بخش دیگر از بدن باشد، ولی BMI این موضوع را در نظر نمی‌گیرد.

داشتن وزنی که با جنسیت، قد، قومیت و… تناسب دارد، بسیار مهم است. ولی بهتر است تنها به شاخص BMI بسنده نکنید و حواس‌تان به چربی‌های موجود در پیرامون بخش میانی بدن مانند شکم و پهلو هم باشد. افزون بر این، تلاش کنید از چیزهایی مانند فشار خون و کلسترول بالا دوری کرده و غذاهای فرآوری‌شده و همچنین استرس را از زندگی‌تان بیرون کنید.

سخن پایانی

پژوهش‌های نوین با بررسی یک سری اطلاعات ۳۰ ساله و با به کارگیری ۷۸۰۰۰ زن و ۴۴۰۰۰ مرد، به دانسته‌های جالبی دست یافته‌اند که می‌توانند به ما برای داشتن یک زندگی سالم‌تر و افزایش طول عمر کمک کنند. پژوهش‌گران بر این باورند شما با داشتن یک رژیم غذایی سالم، کنار گذاشتن سیگار و دخانیات، ورزش و فعالیت بدنی به طور منظم و داشتن وزنی متناسب، می‌توانید طول عمر خود را کم‌وبیش ۱۲ تا ۱۴ سال افزایش دهید.

این راهکارها کاملا ثابت‌شده هستند و برخلاف سایر ترفندهای سلامتی که امروزه در اینترنت پیدا می‌شوند، به‌راستی می‌توانند عمری طولانی و شاداب را برای شما به دنبال داشته باشند.

هر کدام از این راهکارها به طور قابل‌توجه‌ای خطر مرگ و ابتلا به مشکلاتی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهند و شما را با کاهش ۷۴ درصدی خطر مرگ‌ومیر روبه‌رو می‌کنند. بنابراین، اگر شما هم بدتان نمی‌آید کم‌وبیش یک دهه به طول عمر خود بیفزایید، تلاش کنید از این راهکارها کمک بگیرید و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

منبع:دیجی کالامگ