هفت سینی با دنیایی از خاصیت

در اینجا ، برخی از خواص سین های خوراکی سفره هفت سین را بررسی می کنیم.

سیب، نماد سعادت و سلامتی

خوردن یک عدد سیب در روز ، بیماری را دور می کند. این میوه سموم بدن ، بخصوص اسیداوریک را دفع می کند و در نتیجه درمان خوبی برای مبتلایان به روماتیسم، درد مفاصل و نقرس است. سیب ترشحات غدد ، بخصوص بزاق و ترشحات معده را تقویت و به هضم غذا کمک می کند.
کسانی که از ناراحتی معده رنج می برند ، برای هضم آسانتر این میوه آن را به صورت رنده شده یا پخته میل کنند . برای درمان یبوست و تنبلی روده و کبد سیب رسیده را با پوست بخورید.
میوه نارس سیب ، بدون پوست برای درمان اسهال تجویز می شود. سیب حاوی املاح مفیدی چون فسفر ، منیزیم، کلر ، کلسیم ، سدیم ، آهن و پتاسیم است.

سنجد، مقوی برای معده و بدن

میوه خشک سنجد قابض است. به همین جهت در درمان اسهال سودمند است. آرد میوه سنجد به علت داشتن مقدار زیادی قند، در درمان اسهال به کار می رود. آرد گوشت ، پوست وهسته سنجد مقوی معده و بدن است. برای این منظور آرد تمام میوه آن را با کمی شیره انگور در شیرحل و نوش جان کنید. میوه سنجد سر شار از ویتامین های A و B و حاوی کمی ویتامین K است.

سیر، پزشک طبیعی

علاوه بر آن که سیر به صورت خام ، پخته یا ترشی مصرف می شود، در طب و داروسازی نیز استفاده های فراوان دارد. برای سیر ، اثر ضد عفونی کننده ، اشتها آور، پایین آورنده فشارخون ، چربی و کلسترول بد و همچنین معالجه اسهال ، سردرد و سرگیجه ذکر شده است. مالیدن به پوست سر و خوردن سیر تازه ، موی تازه می رویاند و منگنز موجود در آن موجب می شود موهای سفید شده بریزند و موی سیاه به جای آن ها بروید. ماسک سیر رنده شده و عسل نوعی پیلینگ (لایه برداری پوست) و از بین برنده جوش و لک صورت است.

سرکه، درمان کبودی دور چشم

سرکه یکی از فرآورده های مفید انگور است که تحت اثر مخمری خاص حاصل می شود. سرکه نه تنها طعم مطبوعی به غذاها می دهد بلکه هضم بسیاری از مواد از جمله گوشت را آسان می کند.
مالیدن سرکه به محل نیش زنبور، پشه و سایر حشرات مفید است و برای التیام زخم ها و تاول بی نتیجه نیست. مخلوط کمی سرکه و عسل کبودی دور چشم را برطرف می کند. در حین مصرف باید مواظب باشید وارد چشم نشود. نسبت یک به سه سرکه و گلاب نیز محلول خوبی برای پوست می سازد. سرکه رقیق شده و کمی نمک در درمان گلودرد و همچنین برای محکم کردن لثه تجویزمی شود.

سماق، ضد گلودرد

رنگ میوه سماق قرمز و قهوه ای و طعم آن گس است. پس از رسیدن ، طعم آن ترش می شود. در تمام قسمت های گیاه تانن به مقدار فراوان وجود دارد و به همین علت قابض و پاک کننده معده است و از انواع اسهال حاد و مزمن و خونریزی معده جلوگیری می کند. میوه تازه و نرسیده سماق سمی است، اما رسیده میوه و خشک شده آن سمی نیست و از گرد آن به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود. غرغره جوشانده سماق در درمان ورم گلو و برای محکم شدن لثه ها توصیه می شود.

سمنو، غذای ضد پیری

سمنو ارزش غذایی بسیاری دارد، جوانه گندم که عنصر اصلی تشکیل دهنده آن است حاوی ویتامین های B وE، پروتیین از نوع عالی، مواد معدنی، فیبر و مواد مفید دیگر است. در گندمی که جوانه می زند، علاوه بر این که تمام این مواد به طور کامل حفظ می شود ، در جریان جوانه زدن تغییرات شگفت آوری در آن بوجود می آید که در نتیجه ،ویتامین ها و مواد حیاتی گندم به مقدار زیادی افزایش می یابد.

اسید های نوکلییک RNA و DNA که به فراوانی در جوانه گندم وجود دارند در جلوگیری از پیری سلولها بسیار موثرند. سلنیم و منیزیم موجود در جوانه گندم در جلوگیری از انواع سرطان و به خصوص فیبر موجود در آن در پیشگیری از بروز سرطان کولون موثر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا