رفتگران در معرض خطرند

اما در چنین شرایطی برخی مشاغل این امکان برایشان وجود ندارد تا خود را در خانه قرنطینه کرده و از راه‌های انتقال کرونا در امان بمانند؛ بنابراین، در این میان آسیب بیشتری خواهند دید.

در حال حاضر، کادر پزشکی کشور، دکتران و پرستاران به عنوان آسیب پذیرترین مشاغل در این بحران مورد توجه قرار گرفته اند، پس از آن هم بر کارمندان و برخی مشاغل خدماتی مانند کارمندان بانک ها تمرکز ویژه ای شده که به دلیل ماهیت شغلی که دارند امکان تعطیلی و در خانه ماندن برایشان میسر نیست.

فداکاری ها و در معرض خطر بودن این عزیزان بر کسی پوشیده نیست. اما یکی از مشاغلی که در این شرایط بحرانی در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند رفتگران و کارگران شهرداری هستند.

بسیاری از مشاغل می توانند کار خود را به صورت دورکاری انجام دهند و اگر هم در جایی مانند بانک ها امکان دورکاری کارمندان میسر نباشد، قطعا تمهیداتی مانند ضدعفونی کردن و شست ‌وشوی دستها و رعایت فاصله مناسب اندیشیده شده است.

سوالی که در این میان پیش می آید این است که تکلیف رفتگران شهرداری که امکان دورکاری نداشته و از امکانات بهداشتی نیز برخوردار نیستند،چیست؟

شهرداری و مردم چه وظیفه ای دارند؟

رفتگران در شرایطی به کار خود ادامه می دهند که متاسفانه برخی از افراد ماسک‌ها و دستکش‌های یکبار مصرف خود را در خیابان رها کرده و سبب بروز مشکلاتی برای این قشر می شوند.

بنابراین، در وهله نخست از مردم و شهروندانی که برای سلامتی خود از ماسک و دستکش استفاده می کنند، انتظار می رود ماسک، دستمال و دستکش‌های استفاده شده خود را در سطل زباله درب دار بیندازند.

یک متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با سیناپرس با انتقاد از شهروندان به دلیل رها کردن دستکش و ماسک های استفاده شده خود در سطح شهر گفت: حال که شاهد آن هستیم که برخی از مردم و شهروندان نظافت شهری و سلامت دیگران برایشان اهمیتی ندارد، از رفتگران و کارگران شهرداری تقاضا می شود پس از اتمام کارشان، دستهای خود را با مایع دستشویی شسته و به خوبی ضدعفونی کنند.

دکتر مینو محرز تصریح کرد: ضمن اینکه رفتگران دقت کنند که در طول جمع آوری زباله ها حتما ماسک بزنند. علاوه بر این، فرهنگ سازی از سوی شهرداری و شورای شهر در زمینه رعایت نکات بهداشتی در خیابان از مواردی است که می تواند کمک کننده باشد.

این در حالیست که رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران چندی پیش در رابطه با اندیشیدن تمهیداتی برای سلامتی پاکبانان شهر گفت: در این میان که همه به موضوع کرونا حساس هستند، متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از شهروندان ماسک، دستکش و دستمال خود را در سطح معابر و یا حتی مخازن زباله رها می‌کنند.

ناهید خداکرمی با بیان اینکه این ویروس، روی ماسک و دستکش از ۲ تا ۲۰ ساعت زنده می ماند، گفت: از این رو، این ویروس به راحتی می تواند به پاکبانان منتقل شود. از این رو، از مردم خواهش می کنیم ماسک و دستکش خود را در راستای حفاظت از جان پاکبان شهر در معابر رها نکنند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با اینکه این افراد به صورت مدام در معرض زباله و ماسک‌های رها شده هستند؛ اما هنوز موردی از ابتلای رفتگران و پاکبانان به این ویروس گزارش نشده است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا