توصیه هایی در باره تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان

به گزارش ایرنا، دکتر رشید حیدری مقدم با بیان اینکه نحوه تغذیه ورزشکاران حرفه ای و غیرحرفه ای درماه مبارک رمضان باهم تفاوت دارد، افزود: روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هیچ تاثیری در افت عملکرد ورزشکاران ندارد.

وی با بیان این که در صورتی که ورزشکار برای مدت زمانی ورزش خود را متوقف کند، دچار مشکل می شود، اظهار داشت : این تفکر که ورزش را در طول ماه مبارک رمضان متوقف کنیم، تفکر کاملا غلطی است و در صورت رعایت برخی نکات در هنگام تمرین و تغذیه مناسب در طول ماه مبارک رمضان مشکلی برای کسانی که ورزش می کنند و روزه دارند پیش نمی آید.

حیدری مقدم ادامه داد: با توجه به این که در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه سه وعده است، در روزهای ماه مبارک رمضان تبدیل به دو وعده می شود که از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی شود و تنها از لحاظ کمبود مواد قندی احتمال دارد برای ورزشکاران مشکل ایجاد کند.

رییس هیأت پزشکی ورزشی استان همدان افزود: دو تا سه ساعت پس از افطار زمان مناسبی برای مسابقه است و بهتر است ورزشکاران افطار سنگینی را صرف نکنند و حدود 300 کیلو کالری مواد غذایی برای بدن ورزشکار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: برای فعالیت های ورزشی متوسط که در حد حرفه ای نباشد، ماه مبارک رمضان یکی از بهترین فرصت ها برای تناسب اندام است چرا که درفاصله نزدیک به افطار به دلیل پایین بودن قند خون، فرد ورزشکار چربی بیشتری را می سوزاند و این امر برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، بسیار مناسب است.

حیدری بیان داشت: نیازهای تغذیه ای بیشتر در مواد قندی و کربوهیدرات هاست که مقدار ذخیره آن ها در بدن محدود است و در مردم عادی که به صورت غیرحرفه ای ورزش می کنند، حداکثرمیزان ذخیره این مواد 350 گرم است که البته به دلیل اینکه مغزانسان تنها مواد قندی مصرف می کند ممکن است ورزشکار با کمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

رییس هیأت پزشکی ورزشی استان همدان بر استفاده از کربوهیدرات هایی چون ماکارونی، عسل، سیب زمینی و قند و شیرینی جات در فاصله بین سحر و افطار برای جبران کمبود مواد قندی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: ورزشکاران که بعد از افطار تمرین می کنند باید پس از تمرین با مصرف مواد قندی از بروز یکسری مشکلات در بدن خود جلوگیری کنند.

حیدری مقدم درخصوص میزان مصرف مایعات در بدن ورزشکاران در ماه رمضان گفت: در شرایط آب و هوایی معتدل میزان آب مورد نیاز برای بدن غیرورزشکار 5،2 لیتر آب است که از این مقدار 35 گرم در بدن ساخته می شود و بقیه آن را باید از طریق مواد مصرفی به بدن وارد کرد.

وی اضافه کرد: ورزشکاران به دلیل داشتن فعالیت سنگین و تعریق زیاد باید با مصرف یک و نیم تا دو لیتر آب یا مایعات شیرین به جز چای در ماه مبارک رمضان از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

رییس هیأت پزشکی ورزشی استان همدان تاکید کرد: پس از انجام فعالیت ورزشی تا زمانی که تشنه هستیم آب یا مایعات بنوشیم که البته مصرف مایعات با غلظت 5 درصد مواد قندی در حین تمرین و بعد از آن می تواند مفید تر باشد.

وی افزود:بهتراست روزه داران حداقل یک ساعت قبل ازاذان صبح از خواب بیدار شده و سحری را به آرامی و بدون عجله مصرف کنید، چراکه سحری یک وعده بسیار مهم درماه مبارک رمضان به منظورتامین انرژی مورد نیاز ورزشکار در طول روز و نیز تنظیم قند ورزشکاران محسوب می شود.

دکترحیدری مقدم تصریح کرد: هرگز نباید در وعده سحری پرخوری کرد چرا که فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش وارد می کند و باعث مشکلات گوارشی می شود ضمن آنکه وعده سحری را هرگزنباید حذف کرد به ویژه درافرادی که فعالیت های ذهنی و بدنی شدید دارند.

وی بااشاره به این که بین افطار وسحر باید از مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک خودداری کرد، گفت: تنقلات مضر و سبب تشنگی شدید در فرد روزه دار می شود که باید به جای آن از میوه های خشک مانند برگ هلو و برگ زردآلو استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا