ساخت تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی با فلس ماهی

نمایشگرهای الکترونیکی موقتی و انعطاف‌پذیر روی پوستی، ممکن است روزی چنان عادی شوند که بتوان از آن‌ها به‌عنوان خال‌کوبی‌های درخشنده و یا وسایلی نظیر کرونومتر ورزشی چسبیده روی پوست استفاده کرد. این فناوری‌ها گرچه روبه گسترش هستند، ولی درحال حاضر صرفاً به ماده پلاستیک وابسته‌اند.
در چنین نمایشگرهایی، اجزای هادی الکتریسیته و همچنین عناصر نوردهنده، بر روی یک فیلم شفاف، لایه‌بندی می‌شوند. برای آن‌که این فیلم‌ها از انعطاف‌پذیری لازم برای مقاومت در برابر خم شدن روی پوست یا سایر سطوح نرم برخوردار باشند، محققان تاکنون به ساخت آن‌ها از پلاستیک وابسته بوده‌اند، همان ماده معروفی که از سوخت‌های فسیلی که محدود بوده و منبع آلودگی نیز محسوب می‌شوند، به دست می‌آید.
اما برای رهایی از این محدودیت‌ها، محققان چینی اخیراً به جستجوی یک ماده پایدارتر و سازگار با محیط زیست برای تولید این فیلم پرداخته و به ژلاتین حاصل از بافت کلاژن موجود در فلس ماهی رسیده‌اند، همان ماده‌ای که اغلب دور ریخته می‌شود.
این محققان، پس از تهیه محلول ژلاتین از فلس‌های ماهی، آن را درون یک ظرف پتری آزمایشگاهی قالب‌گیری کردند. آن‌ها سپس در آزمایش‌هایی که انجام دادند، دریافتند که این فیلم دارای خصوصیاتی ازجمله انعطاف‌پذیری و شفافیت لازم برای استفاده در دستگاه‌های پوشیدنی است.
این فیلم همچنین علاوه بر برخورداری از امکان بازیافت، می‌تواند بعد از دور انداخته شدن به‌سرعت در محیط زیست، تجزیه شود.

بر اساس آزمایش‌ها، فیلم فوق تنها در عرض چند ثانیه در آب گرم حل می‌شود و پس‌ازآن می‌تواند به‌عنوان یک فیلم جدید بازیافت شود. همچنین این ماده در صورت دفن در خاک، ظرف 24 روز تخریب‌شده و به طبیعت بازمی‌گردد.
تیم پژوهشی فوق با استفاده از این فیلم، یک دستگاه نورتاب مبتنی بر جریان متناوب ساختند که حتی پس از 1000 بار خم و راست شدن در آزمایش‌ها، هنوز به درخشش خود ادامه می‌داد.
بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق که در نشریه‌ای از انجمن شیمی آمریکا تحت عنوان ACS Nano منتشر شده‌اند، فیلم‌های به‌دست‌آمده از فلس‌های ماهی، جایگزین امیدوارکننده‌ای برای مواد فعلی مورد استفاده در وسایل الکترونیکی انعطاف‌پذیر پوشیدنی و نمایشگرهای تاشو هستند و نوید آینده روشن‌تری را برای تولید این وسایل می‌دهند.

مترجم: محمدرضا دلفیه