همه ویروس کرونا را نخواهند گرفت

اظهارات مهرناز اسدی فوق تخصص ریه و دانشیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در برنامه تلویزیونی فرمول یک، با واکنش دو تن از اساتید رشته اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران مواجه شد.

اکبر فتوحی و مسعود یونسیان دو استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در واکنش به این مطلب که همه گرفتار ویروس کرونا خواهند شد، عنوان داشته‌اند: اینکه همه باید ویروس را بگیرند حرف درستی به نظر نمی‌رسد، کما اینکه برای سایر بیماری‌های عفونی و واگیر که در گذشته و قبل از پیدایش واکسن سلامت انسان‌ها را به مخاطره می‌انداخت نیز چنین استدلالی پذیرفته نبود.

اولاً هر چقدر که نسبت بیشتری از مردم را در برابر آلودگی به این ویروس در این زمان محافظت کنیم، امید بیشتری به پیدا شدن واکسن و یا درمان اختصاصی برای آن در آینده وجود خواهد داشت. حتی بدون هیچ‌گونه اقدامی، ضرورت ندارد همه مردم مبتلا شوند تا اپیدمی خاموش شود و در بدترین حالت، با توجه به رفتار ویروس کووید -۱۹ به نظر می‌رسد آلودگی ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم، منجر به ایجاد ایمنی جمعی (herd immunity) شود و اپیدمی را خاموش کند.

دقت شود بین آلودگی و ابتلاء به فرم علامت دار و باز بین ابتلاء به فرم علامت دار و فرم شدید بیماری اختلاف وجود دارد. حداقل سه چهارم از موارد عفونت با این ویروس منجر به علائمی در حد سرما خوردگی معمولی شده و خطر مرگ بسیار پایینی دارد.

اینکه حدود دو سوم جامعه باید آلوده شوند نیز به این معنی نیست که نباید با آن برخورد کرد. الان استراتژی توصیه شده برای کشورهایی مثل ما که ویروس گسترده شده است، آرام کردن اپیدمی (mitigation) است تا هم فرصت به سیستم درمان بدهد، هم تلفات را کمتر کند و هم امید به دسترسی به روش‌های درمانی و در نهایت تولید واکسن را افزایش دهد.

نکته بعدی در خصوص صحبت های مهرناز اسدی فوق تخصص ریه، ذکر این نکته است که قرار نیست ما در مورد هر بیماری نوظهوری صرفاً با مشاهدات و مباحثات مان با همکاران به بهترین نتیجه برسیم و می‌توان مطالعه کرد و بر اساس بررسی متون، از تجربیات و دانش همه متخصصان دنیا استفاده کرد و به بهترین نتیجه رسید.

تعبیر مجری برنامه دال بر اینکه این بیماری درمان ندارد و همه خواهند مرد هم تعبیر درستی نیست و ایجاد نگرانی بی مورد در جامعه خواهد کرد. البته مرگ و میر آن نسبت به سایر بیماری‌های عفونی بالا است و در مواردی که بیماری شدید آشکار می‌شود احتمال مرگ آن حدود ۴ درصد است.

موضوع بعدی مقایسه کشندگی این بیماری با آنفلوانزا است و اعلام اینکه این بیماری از آنفلوآنزا کشندگی کمتری دارد هم سخن درستی نیست. واقعیت این است که ویروس کووید -۱۹ بیش از ۱۰ برابر آنفلوانزای فصلی (و بسته به ترکیب سنی جوامع و فراهم نبودن امکانات درمانی کافی تا ۴۰ برابر بیشتر از آنفلوانزای فصلی) کشندگی دارد.

خلاصه کلام اینکه این اپیدمی بسیار مهم است و اثرات آن با توجه به درصدی از افراد جامعه که می‌توانند بیماری را بگیرند و درصدی از آنها که به خدمات پیشرفته درمانی از جمله بستری در بخش‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند در جامعه قابل توجه است.

در عین حالی که درصد زیادی از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بی علامت بوده و یا با علائم خفیف شبیه به سرماخوردگی آن را تجربه می‌کنند، با توجه به اهمیت جان تک تک افراد جامعه و بیش از ۱۰ برابر بودن خطر مرگ این بیماری در مقایسه با آنفلوانزای فصلی، نباید آن را دست کم گرفت. نه باید ترس بی جهت در مردم ایجاد کرد و نه باید آرامش بی جهت به آنها داد و بهتر است موضوعات به طور تخصصی توسط متخصصین مربوطه مورد بحث قرار گیرد و با بیان واقعیات، مردم را متناسب با خطر واقعی پیش رو آماده مراقبت از خود و جامعه کرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا