استفاده از آب به‌جای انرژی

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی با همکاری محققان دانشگاه نورث وسترن ایلینویز (Northwestern University Illinois) موفق به طراحی و توسعه فناوری جدیدی شده‌اند می‌تواند چالش‌های جهانی حوزه آب و انرژی را حل کند.

این طرح در قالب برنامه بین‌المللی چند نهاد پیگیری شده و تحت نظر مرکز مطالعاتی موسوم به مرکز تحقیقات آب و انرژی مشترک (Collaborative Water-Energy Research Center) اجراشده و بودجه کل آن 21 میلیون و 400 هزار دلار آمریکا است. این بودجه شامل یک کمک‌هزینه 9 میلیون و 200 هزار دلاری دیگر نیز هست که به‌صورت سالانه و طی پنج سال از سوی وزارت انرژی ایالات‌متحده و یکی از شرکای سیاسی این کشور پرداخت می‌شود.

یکی از اهداف مهم این پروژه، بررسی و تحقق استفاده از آب به‌عنوان یک منبع انرژی پاک و فاقد آلاینده است. به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی، این فناوری‌های جدید پس از اعتبارسنجی، به‌طور بالقوه در سراسر جهان قابل‌اجرا هستند.

این تیم با کار در حوزه مشترک آب و انرژی، فناوری‌هایی را در سه زمینه ایجاد می‌کند: تأمین انرژی کارآمد، استفاده مجدد از پساب و بازیابی منابع و سیستم‌های آب و انرژی.

یکی از اهداف مهم این پروژه، بررسی و تحقق استفاده از آب به‌عنوان یک منبع انرژی پاک و فاقد آلاینده است. به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی، این فناوری‌های جدید پس از اعتبارسنجی، به‌طور بالقوه در سراسر جهان قابل‌اجرا هستند.

این موضوع ازآن‌جهت دارای اهمیت است که طی سال‌های گذشته تهیه و تولید منابع انرژی پاک در صدر اولویت‌های پژوهشی بسیاری از دولت‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار داشته است.

از سوی دیگر آمارهای بین‌المللی نشان‌دهنده تزریق بیش از 39.8 میلیارد تن گاز دی‌اکسید کربن به اتمسفر کره زمین در سال است. بیشترین منابع تولید این میزان گازهای آلاینده، سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال‌سنگ و گاز گزارش‌شده است.

نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که دی‌اکسید کربن، اصلی‌ترین دلیل افزایش دما در سطح کره زمین محسوب شده و وجود این گاز سبب محبوس شدن حرارت در سطح می‌شود. تقریباً تمام گاز دی‌اکسید کربن تولیدشده در دنیا ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند روند فعلی تولید دی‌اکسید کربن که سبب گرمایش زمین می‌شود در سی سال آینده موجب خواهد شد که میانگین دمای کره زمین دستکم 2 درجه افزایش پیدا کند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا