بومی سازی تولید نمک اکوسیستم دریایی

همچنین مقداری از عناصر کمیاب در تشکیل اسکلت مرجان ها نقش به سزایی دارند به طوری که بدون وجود برخی از آنان عمل  Calcification (جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن) اتفاق نخواهد افتاد. این عناصر بر اثر مصرف و فیلتراسیون و بسیاری از دستگاه های استریل کننده آب از قبیل Ozone  و UV از بین رفته و از دسترس مرجان ها خارجی می شوند.

پژوهشگران یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه توانسته اند با بکارگیری جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا برای نخستین بار در ایران، آسیا و خاورمیانه، نمک اکوسیستم های دریایی تولید کنند.

سعید ظفری، مدیرعامل دانش زیست دریا در این خصوص به سیناپرس گفت: پیش از این، تولید نمک اکوسیستم دریایی در انحصار کشورهای آمریکا، اسرائیل، فرانسه و آلمان بود اما اکنون با بومی سازی این دانش، به ساخت، تولید و بهره برداری این محصول دسترسی پیدا کرده ایم؛ در حال حاضر این محصول به صورت نیمه صنعتی در حال تولید است.

وی افزود: اگر به ازای هر سی لیتر آب، یک کیلوگرم از این نمک را حل کنیم، دقیقا محیط آب دریا شبیه سازی می شود. در این صورت ما می توانیم انواع میکروارگانیسم ها و ماکروارگانیسم ها را نگهداری کنیم.

وی اظهارداشت: این محصول را می توان در صنایع شیمیایی، نظامی، شیلات و مزارع پرورش ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی و سازمان انرژی اتمی ( برای ساخت و پایلوت آب شیرین کن های هسته ای) و همچنین به منظور تست و بررسی فشار در زیر دریایی ها و مکان هایی که فاصله زیادی با دریا دارند، استفاده کرد.

وی به وجه تمایز این محصول و برتری این تولید داخلی نسبت به برندهای خارجی اشاره کرد و گفت: هم اکنون این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی دو مزیت اصلی دارد. نخست، در این محصول آب بین مولکولی حذف شده است. این مساله تاثیر بسیار زیادی در پارامترهای شیمیایی، میزان PH، درجات سختی و خلوص نمک دارد. نمک هایی که اکنون در داخل بازار ایران به صورت وارداتی حضور دارند، خلوص شان در حد 90 تا 95 درصد است. در صورتی که ما با تولید این محصول میزان خلوص را بالاتر برده و به 99/98 درصد رسانده ایم.

وی یادآور شد: دومین مزیت این است که توانسته ایم با اضافه کردن نانو ذرات کربن به این محصول، ترکیبات حاوی فنول، رنگ و کدورت آب را استخراج و توسط فیلتراسیون جمع آوری کنیم.

ظفری ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون با حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه توانسته ایم به بازار جهانی راه یابیم و محصولات مان را به کشورهای همسایه ترکیه، ارمنستان و عراق معرفی کنیم و با فروش محصولات ارزآوری در حدود 40 میلیون دلار داشته باشیم. اخیرا نیز مذاکراتی با کشور دبی داشته ایم.

وی گفت: متاسفانه اکنون شرایط تحریم، در روند صادرات محصولات ما اختلال ایجاد کرده است. در حال حاضر این محصول خریدارانی از کشورهای برزیل و ژاپن دارد اما به دلیل مسایل بانکی فعلا روند مذاکرات به صورت تعلیق در آمده است از اینرو از مسوولان درخواست داریم تا راهکاری مناسب برای پرداخت های بین المللی پیدا کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا