عدم انتشار مقالات دانشمندان ایرانی در مجلات بین‌المللی نشانه افت تولید علم نیست

مسعود شفیعی ،رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به پیشرفت کشور در تولید علم گفت: به طور کلی آمار تولید علم مساله ای نیست که بتوانیم برای آن برنامه ریزی داشته باشیم تا به نتیجه مشخصی دست یابیم زیرا نتیجه دهی یک کاری تحقیقاتی ممکن است 6 ماه یا حتی یکسال به طول بیانجامد و به همین دلیل کم و زیاد شدن آمار در مدت زمان مشخص به معنای افت تولید علم کشور نیست.

 

وی با بیان اینکه ما به رشد رسیده‌ایم و باید روند رشد را ادامه دهیم گفت: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال افزایش است و بطور کلی تعداد مقالات هم افزایش می یابد ولی باید برنامه ای برای افزایش انگیزه محققان داشته باشیم تا به پیشرفت بهتری دست یابیم.
شفیعی گفت: البته گاهی مواقع نیز تولید علم و مقاله انجام می شود ولی مقالات در مجلات بین المللی به چاپ نمی رسد که این مساله به معنای کاهش تولید علم نیست زیرا ما علم را تولید می کنیم و عدم انتشار آن به آمار تولید علم ما مرتبط نیست.
وی اظهار داشت: وزارت علوم باید سیاست های جدیدی اتخاذ کند تا مجلات علمی و پژوهشی داخل نیز در انتشار مقالات علمی اعتبار کافی را داشته باشند و بتوانیم مقالات را در این مجلات به چاپ برسانیم.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای گفت: ممکن است بصورت دوره ای تعداد مقالات کم شود ولی مشکلی نیست زیرا آنچه مهم است افزایش انگیزه محققان برای تولید علم است و باید در آمد محققان به گونه ای باشد که انگیزه تولید علم داشته باشند.
وی گفت:باید به نخبگان توجه خاص شود و دانشگاه ها با آرامش به کار علمی بپردازند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا