تاثیر خانواده‌ها در گذر از بحران کرونا

در روزهایی که شیوع بیماری کرونا در بسیاری از کشورها به بحرانی اجتماعی تبدیل شده و خانواده ها را  برای پیشگیری از ابتلا خانه نشین کرده است،‌ هر یک از اعضای خانواده برای گذران این دوران می توانند محیط خانه را برای یکدیگر دلنشین و جذاب کرده تا از پیامدهای ناشی از اجبار در خانه ماندن در امان بمانند.  

در شیوع و همه گیری بیماری ها معمولا پزشکان و متخصصان بهداشتی قرنطینه خانگی را مهمترین و اولین راهکار برای جلوگیری از گسترش و ابتلا به بیماری می‌دانند. اکنون نیز که بیماری کرونا به مرحله همه گیری رسیده است، پایگاه خبری گاردین راهکارهای ساده و مهیجی را برای طی کردن این دوران برای خانواده ها ارائه کرده است.

قرنطینه خانگی اولین قدم برای جلوگیری از گسترش ویروس کروناست. با این حال در خانه‌ ماندن برای مدت طولانی و عدم شرکت در فعالیت‌های اجتماعی اثرات روحی و روانی متفاوتی بر افراد دارد. معمولا افراد در این روزها گله می‌کنند که بسیار بی‌حوصله و کسل هستند. از طرفی درک اهمیت این موضوع برای افراد بالغ بسیار ساده‌تر از کودکان است؛ بنابراین والدین وظیفه خطیری دارند و آن حفظ شادی و روحیه خود و کمک به سایر افراد خانواده در این زمینه است.
گاردین دستورالعمل ساده‌ای را برای افزایش شادی و سلامت روانی خانواده‌ها در دوران قرنطینه بیان کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

با اعضای خانواده برنامه ریزی کنید

پیشنهاد روان‌شناسان این است که در اولین فرصت یک جلسه برگزار کنید و با اعضای خانواده در این مورد صحبت کنید. در ابتدا شرایط را برای فرزندان متناسب با سنشان توضیح دهید و نقطه نظرات و ایده تمام افراد خانواده را بشنوید و یادداشت کنید. سپس فهرستی از تمام نظرات و علایق تهیه کنید و مطابق با آن برنامه بریزید.

با فرزندان صادق باشید

نیازی نیست فرزندان به ویژه کودکان را از این شرایط بترسانید و ایجاد دلهره و اضطراب کنید؛ ولی با آنان صاق باشید و شرایط را به زبان ساده شرح دهید و آنان را مطمئن کنید که در صورت رعایت اصول بهداشتی مشکلی نخواهند داشت و به زودی به شرایط عادی باز خواهند گشت

چیدمان خانه را تغییر دهید

مهمترین قدم برای ایجاد آرامش در خانه، تغییر چیدمان آن است. اکنون تمام وقت شما در خانه سپری می‌شود، بنابراین فضای خانه باید محیطی پرنشاط، شاد و چشم‌نواز باشد.
مسلما بسیاری از والدین در این دوران دورکار هستند، بنابراین نیاز دارند زمان‌هایی از روز را تنها باشند و امور مربوط به شغل را مدیریت کنند. در این حالت اختصاص دادن یک اتاق برای کار ضروری است.
فضایی را برای انجام شغلتان در منزل درنظر بگیرید که کاملا پرنور، مرتب و متناسب با روحیه شما باشد. انجام دادن کار در محیط نشیمن و در کنار بقیه اعضا نه تنها تمرکز و توجه شما را کاهش می‌دهد؛ بلکه بقیه اعضای خانواده را کسل و مضطرب می‌کند.
از طرفی با همفکری و مشورت اعضای خانواده چیدمان خانه را تغییر دهید. این کار علاوه بر ایجاد تنوع، ‌تاثیر بسزایی در ارتقای روحیه دارد.

از بازی‌های فکری غافل نشوید

شما به عنوان والدین وظیفه دارید محیط مفرحی را برای خود و کودکان ترتیب دهید. بنابراین دست به کار شوید و لیستی از فعالیت‌های شاد و سرگرم‌کننده ترتیب دهید و هر روز بخشی از آن را انجام دهید. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل انواع بازی‌های فکری، کامپیوتری و فیزیکی باشند.

کارهای عقب‌مانده را انجام دهید

همه افراد کارهای عقب‌افتاده‌ای دارند که هیچ وقت زمان مناسبی برای تکمیل آن نیافته‌اند؛ مطمئن باشید اکنون بهترین زمان است. کارهای عقب‌مانده را فهرست کنید و با برنامه هر روز یک قدم کوچک به پیش روید.

با دیگران به طور مجازی در ارتباط باشید

گرچه ارتباط فیزیکی شما با دنیای بیرون قطع شده است؛ ولی اکنون به لطف گوشی هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در کوتاهترین زمان و با یک کلیک ساده با هر شخصی که بخواهید مرتبط می‌شود. ساعاتی از روز را به گفتگو با دوستان و فامیل اختصاص دهید. می‌توانید در این فعالیت، متناسب با مخاطب، اعضای خانواده را نیز دعوت کنید و تماس‌های تصویری برقرار کنید.
مطمئن باشید این کار هم برای شما و هم فرزندان بسیار مهیج و جالب خواهد بود.

به اخبار جعلی و شایعات توجه نکنید

نیازی نیست تمام وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی و به ‌دنبال اخبار و آمار باشد. این کار موجب ایجاد استرس برای شما و بقیه اعضای خانواده می‌شود. دنبال‌کردن اخبار و توصیه‌های پزشکی از منابع موثق ضروری است. ولی در این کار میانه رو باشید و فقط به نکات مفید و سودمند توجه کنید.

باشگاه خانگی خود را راه بیاندازید

برای ورزش منتظر ثبت نام در باشگاه نباشید. در سراسر اینترنت برنامه‌های آموزشی ورزشی متنوعی باتوجه به شرایط بدنی متفاوت وجود دارد. این برنامه‌ها را دانلود کنید و ساعتی از روز را به آن اختصاص دهید.
برای مثال از فرزندان بخواهید سر ساعت ۵ بعد از ظهر با لباس ورزشی آماده باشند و همگی با هم با ویدئوهای آموزشی ورزش کنید. مطمئن باشید این تجربه برای تمام اعضای خانواده به ویژه کودکان بسیار دلچسب خواهد بود؛ از طرفی از اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

دستورالعمل‌های غذایی مختلف را امتحان کنید

می توانید هر روز یک برنامه غذایی جدید داشته باشید و برای تهیه آن از تمام اعضای خانواده کمک بگیرید. شرکت دادن کودکان در پخت انواع غذا، شیرینی و دسر کار بسیار لذت‌بخشی است.

با هم فیلم ببینید

فهرستی از فیلم‌های شاد تهیه کنید و هر شب سر ساعت مشخصی محیطی مانند سینما فراهم کنید و با هم فیلم ببینید.

به حریم شخصی هم احترام بگذارید

تمام افراد نیاز دارند ساعاتی هر چند کم از روز را تنها باشند و به کارهای خود سرو سامان دهند. این فرصت را به هم بدهید.

در خود و دیگران ایجاد انگیزه کنید

در زمان حال زندگی کنید و از فراغتی که در اختیار دارید، نهایت لذت را ببرید.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا