۶۰ ماهواره استارلینک به فضا پرتاب می‌شود

قرار است شرکت خصوصی "اسپیس ایکس" امروز یکشنبه ۱۵ مارس،  در ساعت ۱۶:۵۲ به وقت تهران ( ۹:۲۲ صبح به وقت زمانی شرقی) ۶۰ ماهواره دیگر از سری ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک"( Starlink) را به فضا پرتاب کند.

محل پرتاب "مرکز فضایی کندی" ناسا در فلوریدا انتخاب شده و ماهواره‌ها سوار بر موشک "فالکون ۹"(Falcon ۹) به مدار زمین ارسال خواهند شد.

این ماموریت، ششمین پرتاب فضایی "اسپیس ایکس" در سال جاری و همچنین ششمین سری از پرتاب ماهواره‌های استارلینک به فضا است.

با انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت، موشک فالکون ۹، پنج مرتبه پرتاب شده و به زمین فرود خواهد آمد. موفقیتی که دیگر موشک‌های فالکون به آن دست نیافته بودند.

ماهواره‌های "استارلینک" بخشی از برنامه "اسپیس‌ایکس" برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند. این طرح در اوایل سال ۲۰۱۵ با درخواست "ایلان ماسک" مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال مبنی بر اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان‌قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان فراهم کند، به ثبت رساند.

تاکنون چهار موشک فالکون، چهار پرتاب موفقیت‌آمیز داشته‌اند ولی با انجام ماموریت امروز، این برای اولین بار است که بخش تقویت‌کننده موشک پنج بار پرتاب می‌شود.

البته از میان چهار موشک مذکور، دو موشک قادر به فعالیت مجدد نشده و از کار افتادند.

"ایلان ماسک" بنیانگذار شرکت "اسپیس ایکس" قصد دارد حداقل ۴۰۰ ماهواره را در مدار زمین قرار دهد تا بتواند پوشش اینترنت جهانی را ایجاد کند و برای پوشش متوسط جهانی باید حداقل ۸۰۰ ماهواره به فضا بفرستد. به گفته "اسپیس‌ایکس"، صورت فلکی متشکل از ماهواره‌های استارلینک می‌تواند در آینده به طور چشمگیری رشد کند و به تعداد ۱۲ هزار ماهواره برسد.

گفتنی است، سازمان هواشناسی شرایط جوی برای پرتاب امروز را مساعد اعلام کرده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا