ظرفیت بالقوه ایران در صادرات قارچ های خوراکی

دکتر حمید رضا پوریان فردر گفتگو با سیناپرس گفت: هدف اصلی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی تولید محصولات فناورانه در حوزه قارچ خوراکی و دارویی، میکرو ارگانیسم های صنعتی و گیاهان زینتی در سطح تجاری و صنعتی است.

وی اظهارداشت: هم اکنون این پژوهشکده در قالب 3 گروه پژوهشی شامل زیست فناوری قارچ ‌های صنعتی، بیوتکنولوژی صنعتی میکروارگانیسم ‌ها و بیوتکنولوژی گیاهان زینتی به فعالیت می پردازد که تاکنون موفق به تولید محصولات فناورانه در هریک از این گروه ها شده است.

مدیر گروه بیوتکنولوژی قارچ های صنعتی افزود: تولید نیمه تجاری و تجاری قارچ های خوراکی و دارویی( نظیر شاه صدف، انوکی، شی‌تاکه، گانودرما)، تولید تجاری گیاهان زینتی مهم و اقتصادی( نظیر ژربرا، آنتوریوم و میخک)، تولید نیمه صنعتی رنگ های میکروبی مانند قارچ موناسکوس پرپورئوس و… از جمله این محصولات است؛ هریک از این محصولات، ظرفیت های بالقوه ای در تولید تجاری و صادراتی دارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی خاطرنشان کرد: هم اکنون کشورهای اطراف آسیای میانه، عربی خلیج فارس و عراق متقاضی قارچ های خوراکی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی هستند. برخی از کشورها نیز متقاضی دریافت خدمات مشاوره ای و بذر قارچ بوده اند به عنوان مثال افغانستان متقاضی صادرات بذر قارچ ما بوده اند.

این دکترای تخصصی رشته بیوتکنولوژی گیاهی تصریح کرد: اکنون سطح علمی و فناوانه کشورهای همسایه نسبت به ایران کمتر است از اینرو به راحتی و سادگی می توانیم از ظرفیت صادراتی این بخش استفاده کنیم.

پوریان فر بیان کرد: متاسفانه هرچند اکنون ظرفیت های صادراتی این محصولات را داریم اما اکنون ساز و کار رسمی صادرات این محصولات فراهم نداشته است. در صورت تهیه ساز و کارهای این امر امکان بهتر صادرات این محصولات فراهم خواهد شد.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی در پایان به سیناپرس گفت: قاعدتا خود جهاددانشگاهی نمی تواند صادرات این محصولات را برعهده داشته باشد از اینرو برای تحقق این امر باید شرکت های دانش بنیانی در این زمینه تاسیس کنیم. جهاد دانشگاهی سال هاست با ایجاد شرکت های دانش بنیان به سمت تولید محصولات فناورانه گام نهاده است. اکنون تاییدیه تاسیس شرکتی فعال در زمینه تولید قارچ های خوراکی و دارویی را از دفتر مرکزی گرفته ایم اما هنوز دانش بنیان نشده است و مراحل دانش بنیان شدن خود را سپری می کند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا