روز جهانی نوروز

  • روز جهانی نوروز

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب ماده ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.

  • روز جهانی شادی

سازمان ملل 20 مارس هر سال (مصادف با اول فروردین) را «روز جهانی شادی» اعلام كرده و خواستار شركت همه در این شادی شده است. مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب لایحه‌ای اعلام كرد، روز جهانی شادی به تقویم روزهای جهانی سازمان ملل اضافه شد.آنچه از فرهنگ و تمدن ایرانی به ما رسیده فرهنگ تلاش، امید، قدردانی، شادی، احترام به یکدیگر و موارد بسیاری از این دست است.

ایرانیان همواره با پیام صلح و آشتی خواستار روابطی سالم و دوستانه با همه مردم در هر نقطه‌ای از جهان هستند. فرهنگ اصیل ایرانی فرهنگی آمیخته با شادی و نشاط و برخوردار از روحیه امید و سازندگی است. جشن‌ها و آیین‌های باستانی همچون نوروز، جشن سده، مهرگان و … در ایران دلیلی بر این ادعا است. نکته قابل توجه اینکه این جشن‌ها به صورت همگانی و یکپارچه برگزار می‌شده که نشان از اتحاد و همدلی ایرانیان در تمامی عصرها دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا