سن پرخاشگری در جامعه کاهش یافته است

در طول فرایند رشد انسان، رفتار پرخاشگرانه در دوره نوجوانی، به دلیل هم زمان بودن تغییرات روان شناختی و بلوغ ظاهر می شود.

به گفته زینب آقاجری، کارشناس روانشناسی،« نوجوانی از حساس ترین و مهمترین دوران زندگی انسان به شمار می رود زیرا در سن بلوغ با ایجاد تغییرات عمده جسمی و روانی، شخصیت و منش نوجوانان دگرگون می شود».

طی این دوره بیش ترین اختلاف خانواده بر سر استقلال نوجوان و حفظ اقتدار والدین است. اغلب تلاش برای حل و فصل این اختلاف، خصومت متقابل و نمایش طولانی مدت خشم را سبب می شود.

امروزه در سراسر جهان درصد قابل توجهی از نوجوانان درگیر رفتارهای پرخاشگرانه هستند. شیوع خشونت و پرخاشگری در میان نوجوانان ایرانی نیز از 35 تا 65 درصد گزارش شده است؛ خشمی که اغلب تا دوران بزرگسالی ادامه دارد.

به گفته مهدی قاسمی، روانپزشك، امروزه رفتارهای پرخاشگرانه در میان نوجوان افزایش یافته است. از سوی دیگر متاسفانه سن بروز این نوع رفتارها نیز در کشور کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: علت اصلی برخی از این رفتارها ناشی از ناكامی در رسیدن به انتظارات خود یا والدین، احساس حقارت یا شكست های عشقی در سنین پایین است.

وی اظهارداشت: نوجوانی كه اقدام به انجام چنین کارهایی می کند، به احتمال زیاد از عدم ثبات و ناسازگاری در خانواده رنج می برند. احتمال اینكه از سوی خانواده طرد شده باشد نیز وجود دارد. رفتار پرخاشگرانه والدین هم می تواند از دلایل عمده توسل این نوع رفتارهای پرخاشگرانه از سوی نوجوانان باشد.

دکتر امیر رضا چمنی، متخصص اعصاب و روان نیز در این زمینه اظهارداشت: والدین به عنوان الگوهای مهم رفتاری فرزندان نقش بسیار مهمی در بروز و شکل گیری خشم و پرخاشگری نوجوانان دارند؛ کودک با مشاهده رفتارهای همسرآزاری، کودک آزاری، پرخاشگری و نزاع والدین از این رفتارها الگوبرداری می کند.

به اعتقاد این روانپزشک، حتی استرس های روحی و مشکلات خانوادگی می تواند دامنه خشم و عصبانیت را از محیط خانه به جامعه و مدرسه منتقل کند.

پژوهش ها نشان می دهد پرخاشگری با اضطراب، افسردگی و خشم ارتباط دارد از اینرو پژوهش هایی که به مطالعه پرخاشگری در نوجوانان و روش های مداخله در آن می پردازند از اهمیت بالینی برخودار هستند.

گل چهره ساده، دانش آموخته دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری دکتر اعظم نوفرستی طی پژوهشی به این نتیجه رسیده است که هرچند آموزش واقعیت درمانی باعث کاهش مولفه های خشم و پرخاشگری شده اما تغییر معناداری در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس ایجاد نکرده است.

براساس یافته های پژوهش او می توان از آموزش واقعیت درمانی برای کاهش پرخاشگری در دختران نوجوان استفاده کرد.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا