ارتقای رسمی پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی به پژوهشگاه هوافضا

دکتر فتح‌اله امی همچنین از آمادگی این پژوهشگاه برای تست زیرمداری ماهواره‌های ایرانی با کاوشگرهای جدید تیر و مهر خبر داد.

وی با اشاره به اینکه راکت‌های کاوش فضایی کاربردهای زیادی دارند، گفت: بنا داریم پروژه‌های پژوهشگاه هوافضا را با اهداف کاربردی پیگیری کنیم و از کاوشگرهای مهر و تیر نیز برای همین منظور استفاده خواهیم کرد.

دکتر امی افزود: جدای از کاربردهای زیستی مثل پرتاب موجود زنده از کاوشگرها در زمینه هواشناسی و مطالعات اتمسفری و همچنین تست سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و فناوری‌های فضایی در زیرمدار و پیش از پرتاب استفاده می‌شود. 

رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: پژوهشگاه هوافضا کاوشگرهای مهر و تیر را برای انجام آزمایش‌های زیرمداری ماهواره‌های کشور پیش از پرتاب در نظر گرفته است و در صورتی که کارفرما داشته باشیم می‌توانیم از آنها در این پروژه‌های مفید و کاربردی بهره ببریم.

وی در همین زمینه با اشاره به تاثیر تست‌های زیرمداری در کاهش هزینه ریسک پرتاب ماهواره‌ها افزود: هزینه پرتاب هر ماهواره در کشور حدود ده میلیارد تومان است درحالی که ما با حدود یک میلیارد تومان می‌توانیم تست‌های زیرمداری را انجام دهیم.

 

موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی 

دکتر امی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی با احیای مجدد پژوهشگاه هوافضا در تاریخ ۹ خرداد 1394 گفت: با توجه به بند ۳ مصوبه  شماره ۲۰۶/۹۳/۱۴۶۱۹ مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۸ شورای عالی اداری، پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی ( پژوهشگاه هوافضای سابق) از پژوهشگاه فضایی ایران منتزع و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقال یافت و در پی آن شورای گسترش آموزش عالی در جلسه مورخ ۱۳۹۴/۲/۱۳ با احیای پژوهشگاه هوافضا موافقت قطعی به عمل آورد.

گفتنی است در این مصوبه با ایجاد پژوهشکده‌های «علوم و فناوری هوایی»، «مدیریت حقوق و استانداردهای هوافضایی»، «گروه پژوهشی فیزیولوژی هوافضایی» و «کانون آینده‌اندیشی و مدیریت راهبردی هوافضا» ذیل مجموعه پژوهشگاه هوافضا، موافقت قطعی به عمل آمده است.

رییس پژوهشگاه هوافضا همچنین با اشاره به حمایت وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشگاه هوافضا گفت: وزیر علوم در احیای پژوهشگاه هوافضا نقش بسیار موثری داشته‌اند و در این مدت با حمایت شخص وزیر توانسته‌ایم گام‌های مهمی را برداریم. 

وی گفت: لازم است ضمن تشکر از رئیس جمهور محترم و دولت تدبیر و امید از وزیر محترم وزارت علوم و معاون پژوهشی وزارت برای این مصوبه قدردانی شود.

 

احیای مجدد و بازگشت به قانون 

دکتر فتح‌اله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: این مجموعه از سال ۱۳۷۹ به عنوان پژوهشکده فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۸۳ با تبدیل شدن به پژوهشگاه هوافضا ارتقای رتبه یافت. ولی متاسفانه در یک اقدام غیرقانونی، غیرکارشناسی و بی‌نظیر در سطح دنیا، در دولت قبل و طی یک مصوبه رتبه آن مجدداً پایین آمد و تبدیل به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی شد.

وی درباره علت تصمیم دولت قبل برای تنزل رتبه پژوهشکاه هوافضا گفت: طبق مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، هرگونه ایجاد دانشگاه و پژوهشگاه در شهر تهران غیرقانونی است ولی دولت قبل برای ایجاد یک پایگاه در مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری تصمیم به تاسیس پژوهشگاه فضایی ایران گرفت و برای تامین بودجه آن پیشنهاد تنزل رتبه پژوهشگاه هوافضا و ایجاد پژوهشگاه فضایی ارایه شد.

رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: بدین ترتیب در دولت قبل برای دور زدن سازمان برنامه و بودجه جهت دریافت ردیف بودجه یک تشکیلات غیرقانونی به اسم پژوهشگاه فضایی ایجاد شد که جای تعجب است چرا آن زمان شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع اعتراضی نداشت.

دکتر امی افزود: در حالی که ده‌ها نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان این مجموعه دارای تخصص‌‌ها و تجربیات مرتبط به حوزه هوایی بودند، بخش هوایی پژوهشگاه هوافضا با تصمیم اشتباه دولت قبلی تعطیل شد که چنین اقدامی واقعاً در دنیا بی‌نظیر است.

رییس پژوهشگاه هوافضا در پاسخ به این‌که چرا اصولاً چنین پژوهشگاهی به عنوان زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت کند، گفت: طی یک مطالعه جامع که در این زمینه و با بررسی ۳۶ کشور فعال در عرصه هوافضا داشتیم، درصد بسیار بالایی از این نوع پژوهشگاه‌ها زیر نظر وزارت علوم کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند.

بلاتکلیفی مالی پژوهشگاه هوافضا

دکتر امی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: احیای مجدد پژوهشگاه هوافضا با توجه به مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت و هنوز ادامه دارد، خبر بسیار خوبی برای جامعه هوافضایی ایران و دست‌اندرکاران بود ولی در حال حاضر مهم‌ترین مساله ما بلاتکلیفی وضعیت مالی این مجموعه است که متاسفانه تا کنون فعالیت مثبتی در این زمینه رخ نداه است.

وی گفت: بر اساس بند ۳ صورتجلسه شورای‌عالی اداری که در ۸ بهمن سال گذشته ابلاغ شده است، بازگشت پژوهشگاه هوافضا از مجموعه قبلی می‌بایست با تمامی منابع مالی انجام می‌شد ولی بعد از گذشت بیش از سه ماه از این بازگشت، هنوز وضعیت مالی نامشخص است.

دکتر امی افزود: با این‌که دولت تدبیر و امید بعد از مصوبه شورای‌عالی، ۲ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان برای پژوهشگاه فضایی تخصیص اعتبار کرده است، هنوز سهم پژوهشگاه هوافضا از این مبلغ پرداخت نشده است.

وی گفت: در حالی که در مجموعه پژوهشگاه فضایی پرداخت حقوق‌ها به موقع است، ما در پژوهشگاه هوافضا برای پرداخت حقوق با مشکل مواجه شده‌ایم و روند انجام پروژه‌ها با سرعت بسیار کمی در حال ادامه است.

دکتر امی همچنین افزود: طبق بند ۵ صورتجلسه شورای‌عالی اداری، کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات آن تشکیل شد ولی متاسفانه هنوز در این زمینه پژوهشگاه هوافضا با بلاتکلیفی مالی مواجه است. رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: بر اساس بند ۶ همان صورتجلسه، فعالیت پژوهشگاه فضایی اکنون غیرقانونی است.

 

تفاهم‌نامه و سایر فعالیت‌ها

رییس پژوهشگاه هوافضا همچنین از امضای تفاهم‌نامه همکاری این پژوهشگاه با اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه جهت ایجاد فن‌بازار با حضور موثر بخش خصوصی هوافضای کشور به صورت سه‌جانبه بین پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس و اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران امضا شده است و به زودی جزییات بیشتری از آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. وی همچنین در پایان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با چندین دانشگاه معتبر این حوزه گفت: برنامه‌هایی نیز برای همکاری در پروژه‌های بین‌المللی هوافضایی داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا