نارسایی کلیه آرام قربانی می گیرد

کلیه، کارخانه تصفیه بدن است. این عضو مسوول دفع مواد زائد، تولید هورمون های تنظیم کننده ویتامین D، تنظیم دقیق مایعات بدن، تعادل اسید و باز، ترکیبات شیمیایی، تولید گلبول قرمز خون و تنظیم فشار خون است.در حال حاضر شرایط مختلفی می توانند سلامت کلیه ها را تهدید کنند و در نهایت باعث نارسایی کلیه و مرگ شوند.

اغلب افراد در زمان بروز بیماری های کلیوی به طور مداوم تحت درمان قرار می گیرند اما زمانی که دیگر هیچ دارویی جوابگوی آنها نباشد، باید برای ادامه حیات به روش های دیگری مانند دیالیز یا پیوند کلیه روی بیاورند.

به گفته دکتر فرشاد نامداری، متخصص ارولوژی و فوق تخصص پیوند کلیه، اکثر بیماری‌ های کلیوی به نفرون‌ ها (لوله ادراری) حمله می ‌کنند. گاهی این آسیب باعث می ‌شود تا کلیه‌ ها دیگر قادر به خارج ساختن مواد زائد از بدن نباشند.

وی گفت: در حال حاضر مشکلات ژنتیکی و صدمه دیدن یا مصرف دارو از جمله علل بروز بیماری های کلیه است اما ابتلا به دیابت و فشار خون بالا و همچنین ابتلای یکی از خویشاوندان نزدیک به بیماری کلیوی نیز احتمال بروز ناراحتی های کلیه را افزایش می دهد. سرطان، کیست، سنگ کلیه و عفونت نیز از دیگر بیماری های کلیوی هستند که سلامت افراد را به مخاطره می اندازند.

وی اظهارداشت: بیماری های کلیه به سه دسته ارثی، مادرزادی ( ناهنجاری و بد شکلی مجاری تناسلی ـ ادراری) و اکتسابی تقسیم می شود.

این متخصص ارولوژی ادامه داد: سوزش ادرار یا مثانه دردناک، تکرر ادرار، ادرار خونی، پف کردن دور چشم، ورم کردن دست و پا، درد در ناحیه‌ های کوچکی از پشت بدن( دقیقا زیر دنده‌ ها) و بالا بودن فشار خون از جمله نشانه های بیماری های کلیه است.

این فوق تخصص پیوند کلیه بیان کرد: هم اکنون برخی از بیماری ‌های کلیوی مانند عفونت کلیه و سنگ کلیه را می‌توان با موفقیت درمان کرد اما شماری دیگر پیشرفت می‌ کنند و به از کار افتادگی کلیه منجر می ‌شوند؛ التهاب مزمن گلومرول (گلومرولونفریت) شایع ‌ترین بیماری کلیوی است که به آهستگی پیشرفت می ‌کند و سپس تبدیل به نارسایی کلیه می ‌شود.

راهی برای کاهش خستگی بیماران دیالیزی

در نارسایی کلیه، اگر کلیه ها به طور کامل از کار بیافتند و نتوانند وظایف اصلی خود را انجام دهند، از روش های مصنوعی مانند انواع دیالیز (صفاقی یا عروقی) و پیوند کلیه برای تصفیه خون و بازگشت اعمال طبیعی بدن استفاده می شود.

هرچند همودیالیز رایج ترین( بیش از 90 درصد) روش درمانی نارسایی کلیه محسوب می شود اما اغلب بیمارانی که تحت همودیالیز مزمن قرار دارند، از خستگی شکایت می کنند.

زهره غلامی، دانش آموخته دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مرکزی با راهنمایی دکتر محبوبه سجادی، در پژوهشی با بررسی بکارگیری محلول دیالیز سرد بر سندروم خستگی پس از دیالیز به این نتیجه رسیده است که کاهش دمای محلول همودیالیز از 37 به 35/5 درجه سانتی گراد باعث کاهش خستگی بیماران بعد از دیالیز می شود.

وی در این تحقیق بیان کرده است: با توجه به نتایج این مطالعه و مطالعات مشابه و همچنین با توجه به آسان و بدون هزینه بودن استفاده از دیالیز سرد، این روش به خصوص در بیماران دیالیزی دارای خستگی شدید نیز توصیه می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا