این فناوری، بهترین راهکار برای پایش حیات وحش است

یکی از مطمئن ترین راه های حفظ حیات وحش و به طور خاص حفاظت از جانوران و گونه های در خطر انقراض، استفاده از دوربین های پایش حیات وحش است. این دوربین ها به طور عمومی در اماکنی که محل تردد حیوانات است، مستقر شده و در صورت بروز هر نوع حرکت یا تکان در برابر گیرنده های حساس آن، از صحنه رو به روی خود عکس می گیرد.

دانشمندان به تازگی نوعی فناوری جدید برای پایش محیط زیست طراحی کرده اند که به میزان قابل توجهی کاربری موفق تر داشته و به محیط بانان در حفظ حیات وحش، کمک می کند.

تصویری که در بالای این خبر مشاهده می کنید، متعلق به یک میمون کوهستانی است که در پارک ملی نیونگوی (Nyungwe) در کشور آفریقایی رواندا و با کمک  این فناوری گرفته شده است.

این فناوری را می توان ترکیبی از دوربین های تله ای استاندارد (standard camera trapping) و نوعی دوربین جدید موسوم به دوربین تله ای درختی (arboreal camera traps) دانست.

در این پروژه، پژوهشگران از ترکیب تکنیک های تصویربرداری استاندارد و دوربین های کنترل از راه دور نصب شده در درختان استفاده می کنند. به این ترتیب، تخمین جمعیت گونه های مختلف حیوانات وحشی به طور دقیق تری محاسبه می شود. این فناوری به طور خاص در مناطق صعب العبور کوهستانی یا جنگلی که امکان بررسی مستقیم وجود ندارد، کاربرد خواهد داشت.

فلیکس مولینداهابی (Felix Mulindahabi) پژوهشگر انجمن حفاظت از حیات وحش، در این رابطه گفت: «استفاده و تلفیق دوربین های زمینی و دوربین های درختی در کنار هم امکان شناسایی همه گونه های ساکن در یک منطقه خاص را برای پژوهشگران فراهم می کند.

این دوربین ها می توانند در مناطقی مانند جنگلهای استوایی و سایر جاهایی که به دلیل دید ضعیف معمولاً کمتر قابل بررسی هستند، استفاده شود. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.»

طی بررسی آزمایشی این فناوری جدید، این تیم پژوهشی تا کنون 35 گونه جانور مختلف از جمله پستانداران و جوندگان را پایش کرده و حتی گونه جدیدی از گوشتخواران کوچک را در پارک، اویان (oyan) واقع درآفریقای مرکزی شناسایی کرده اند.

شرح کامل این فناوری جدید و ویژگی های آن در آخرین شماره مجله تخصصی حفاظت از حیوانات (Animal Conservation journal) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.