این کارها نباید متوقف شود

 اخیرا نموداری در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده که ادعا می کند با و بدون پیشگیری، تعداد کل مبتلایان یا همان سطح زیر منحنی ثابت خواهد ماند و اقدامات پیشگیرانه فقط منجر به تعویق ابتلای افراد شده و فقط به سیستم درمانی فرصت می دهد تا بتوانند موارد را بهتر مدیریت کنند و مرگ ومیر را کاهش دهند.

دکتر مسعود یونسیان و دکتر اکبر فتوحی، دو استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران این نمودار را تحلیل و موارد زیر را بیان کردند.

این مطلب تنها در صورتی درست است که شرایط در آینده هم ‌مثل گذشته باشد. دلایل چندی وجود دارد برای اینکه معتقد باشیم، این گونه نیست:
۱-  تلاش های دانشمندان سایر نقاط جهان برای یافتن واکسن. با پیدایش واکسن، نه تنها افراد واکسن زده و ‌مصون شده مبتلا نخواهند شد، بلکه این افراد با قطع زنجیره ابتلا به کاهش ابتلای افراد واکسن نزده هم‌کمک خواهند کرد. به این پدیده، ایمنی جمعی گفته می شود. پس بستگی دارد که بازه زمانی را چقدر طولانی فرض کنیم. اگر به قدر کافی طولانی باشد، می شود امیدوار بود که واکسن بتواند منحنی تاخیری را تعدیل کند.
۲-   امید به پیدایش داروی موثر. در این صورت، علاوه بر درمان‌ مبتلایان و کاهش کشندگی و در نهایت کاهش مرگ و میر بیماری، طول دوره بیماری و در نتیجه شانس آلوده کردن افراد سالم توسط بیماران نیز می تواند کاهش پیدا کند.
۳-    تغییر رفتار ویروس با گرم شدن هوا. اغلب ویروس های این دسته در هوای سرد فعالیت بیشتری دارند و با گرم شدن هوا ممکن است از شدت یا قابلیت انتقال آنها کاسته شود.
۴-    تجربه چین نشان می دهد که حتی اپیدمی وسیعی مثل آنچه در چین رخ داده است را می شود کنترل کرد و هنوز تعداد موارد روزانه ما به حداکثر موارد روزانه چین نرسیده است و هنوز نباید دست از کار کشید.
۵-    نکته دیگر هم تاکید سازمان جهانی بهداشت است که تعمدا هنوز پاندمی اعلام نمی کند تا کشورها از اقدامات پیشگیرانه دست نکشند.
۶-    آخرین نکته هم اینکه اگر سیستم سلامت نتواند پابه پای موارد حرکت کند، دیگر میزان کشندگی بیماری این مقدار نمی ماند و خسارت جانی بسیار بیشتری وارد می شود، به عبارت دیگر در صورت قطع اقدامات پیشگیرانه، نه تنها وضع بهتر نمی شود بلکه از گذشته بدتر خواهد شد.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا