ماه آگاهی از اندومتریوز

  • ماه آگاهی از اندومتریوز

ماه مارس ماه آگاهی از اندومتریوز است. اندومتریوز (endometriosis) به معنی بیماری اندومتر است. اندومتر (آندومتر) بافت فرش‌کننده مخاطی داخل رحم است که ضخیم‌شدگی و ساختار آن بر حسب مرحله چرخه (سیکل) قاعدگی تغییر می‌کند.

در بیماری اندومتریوز تکه‌هایی از اندومتر در سایر مناطق لگن مانند تخمدان‌ها یافت شده و به این مناطق چسبیده است. این تکه‌های بافتی به هرمون‌های سیکل قاعدگی پاسخ می‌دهند و طی روزهای قاعدگی خونریزی می‌کنند. از آنجایی که این خون قادر به خارج شدن نیست و موجب تحریک بافت‌های اطراف و ایجاد درد می‌شود سرانجام بافت جوشگاهی (اسکار) و کیست به وجود می‌آورد.

 از عوامل مستعد کننده اندومتریوز عدم وجود سابقه بارداری و زایمان است. علایم اندومتریوز عبارتند از: درد در قسمت پایین شکم (این درد معمولا قبل از قاعدگی و در طول آن بسیار شدیدتر است)، قاعدگی‌های نامنظم، قاعدگی‌های سنگین (خونریزی‌های زیاد در دوره قاعدگی) و دردهای حین مقاربت.

  • تولد جان هاسبروک وان ولک

جان هاسبروک وان ولک متولد ۱۳ مارس، ۱۸۹۹ میلادی بود. وی  فیزیک‌دان و ریاضی‌دان آمریکایی بود که در سال ۱۹۷۷ جایزه نوبل فیزیک برای کارهایی که در زمینهٔ سیستم‌های مغناطیسی و سیستم‌های نامنظم انجام داد به او اهدا شد.او  ۲۷اکتبر۱۹۸۰  درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا