پاسخ به مهم‌ترین سؤالات درباره ویروس کرونا

درحالی‌که هر روز شاهد افزایش شیوع بیماری کووید 19 هستیم و این ویروس کشورهای زیادی را درگیر خود کرده است، سؤالات بسیاری در ذهن مردم ایجادشده که نیازمند پاسخی صحیح هستند.

در اینجا تلاش شده تا به برخی از مهم‌ترین سؤالات عمومی درباره ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن پاسخ داده شود. لازم به ذکر است که این پاسخ‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی و برخی از کارشناسان بهداشت عمومی از سراسر جهان ارائه‌شده‌اند.

آنتی‌بیوتیک‌ها روی عفونت‌های باکتریایی عمل می‌کنند و هیچ اثری روی ویروس‌ها نخواهند داشت. ازآنجاکه بیماری کووید 19 در اثر ویروس کرونا ایجاد می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان آن هیچ کمکی نمی‌کنند.

کروناویروس چیست؟

کروناویروس خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان‌ها می‌شوند. این ویروس‌ها باعث بیماری‌هایی سبک همچون سرماخوردگی و بیماری‌هایی شدیدتر مانند مرس و سارس می‌شوند. در حال حاضر شش نوع شناخته‌شده از کروناویروس وجود دارد که کووید 19 جدیدترین و هفتمین نوع این خانواده به حساب می‌آید. این ویروس جدید در دسامبر سال 2019 میلادی در ووهان چین پدیدار شد.

علایم بیماری کووید 19 چیست؟

شایع‌ترین علایم کروناویروس جدید شامل تب، سرفه خشک، سفتی سینه و تنگی نفس است. همچنین ممکن است برخی از بیماران سردرد و بدن‌درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه کنند. معمولاً این علایم خفیف است و به‌تدریج شروع می‌شود. بااین‌حال، برخی از افراد آلوده هیچ علامتی از خود بروز نداده و فقط احساس بیماری می‌کنند.

چه کسانی در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟

حدود 80 درصد از بیماران بدون نیاز به درمان خاص، از این بیماری بهبود پیدا می‌کنند. از هر 6 فرد آلوده، یک نفر به‌شدت بیمار شده و در تنفس دچار مشکل می‌شود. افراد مسن و کسانی که دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشارخون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت هستند بیشتر در معرض خطر تاثیرات مخرب بیماری کرونا قرار دارند؛ بنابراین اگر تب و سرفه داشته و دچار تنگی نفس شده‌اید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی ویژه باشید.

ویروس کرونا چگونه پخش‌شده و به دیگران سرایت می‌کند؟

این ویروس از طریق قطرات آب بینی ناشی از عطسه و بزاق‌های دهان هنگام سرفه فرد بیمار پخش می‌شود. درواقع اگر شما به‌طور مستقیم با این ترشحات برخورد کنید و آن‌ها وارد بینی، دهان یا چشمان شما شوند، شما به بیماری کرونا مبتلا خواهید شد. علاوه بر آن، ویروس می‌تواند روی سطوح باقی‌مانده و آن را آلوده کند. اگر فردی این سطوح آلوده را با دست لمس کند و سپس با همان دستان و چشم، بینی یا دهان خود را لمس کند، به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد.

آیا کروناویروس از طریق مدفوع فرد آلوده، منتقل می‌شود؟

بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، خطر ابتلا به کووید 19 از طریق مدفوع فرد آلوده به ویروس کرونا کم است.

آیا کووید 19 از مواد غذایی قابل‌انتقال است؟

در حال حاضر هیچ مدرک و گزارشی مبنی بر انتقال کووید 19 از طریق مواد غذایی و غذاها وجود ندارد. یک متخصص از سازمان بهداشت جهانی معتقد است، ازآنجاکه شیوه عفونت در این بیماری در درجه اول تنفسی بوده، احتمال انتقال کووید 19 از مواد غذایی بسیار کم است. حتی اگر مواد غذایی به این ویروس آلوده باشد با پختن می‌توان آن را از بین برد.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کروناویروس مؤثر هستند؟

لازم به توضیح است که آنتی‌بیوتیک‌ها روی عفونت‌های باکتریایی عمل می‌کنند و هیچ اثری روی ویروس‌ها نخواهند داشت. ازآنجاکه بیماری کووید 19 در اثر ویروس کرونا ایجاد می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان آن هیچ کمکی نمی‌کنند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا