درمان کرونا با پلاسمای خون بیماران شفایافته

محققان یک گام به درمان ویروس کرونا با استفاده از خون بیماران شفا یافته از این بیماری نزدیک شده اند.

یک شرکت داروسازی در ژاپن از هم اکنون مشغول توسعه دارویی با استفاده از سیستم ایمنی بدن افرادی است که از ابتلا به ویروس کرونا شفا یافته اند.

چنین دارویی از ترکیب پروتئین های مقابله کننده با بیماری در بدن بیماران شفایافته ساخته و به بدن بقیه مبتلایان تزریق می شود.

سپس بدن مبتلایان به ویروس با استفاده از این پروتئین ها می تواند در برابر ویروس مقابله کند. قبلا از این روش برای مقابله با ابولا استفاده شده است. البته برای درمان یک بیمار نیاز به یک فرد است که از بیماری بهبود یافته باشد، به همین دلیل نمی توان از این روش برای درمان همه استفاده کرد.

بیمارستان های چینی  اعلام کرده اند در حال حاضر از این شیوه درمان فقط روی بیماران خود استفاده می کنند و تاکنون با استفاده از این شیوه دارویی به طور انبوه برای درمان ویروس کرونا با این شیوه ابداع نشده است.

این شرکت داروسازی ژاپنی «تاکدا»(Takeda) نام دارد و روش مذکور نیز «درمان مبتنی بر پلاسما» نام دارد زیرا براساس پلاسمای خون افراد بهبود یافته از ویروس کرونا ساخته می شود. پلاسما مایعی است که سلول های خون، مواد مغذی و هورمون ها را در رگ های خونی حمل می کند. علاوه بر این موارد در پلاسما آنتی بادی نیز وجود دارد. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که بدن برای از بین بردن باکتری یا ویروس ها می سازد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده درمان های مبتنی بر پلاسما اهمیت زیادی دارند. همچنین دکتر گرگ پولند از مایو کلینیک در مینه سوتا معتقد است چنین درمانی ارزش آزمایش را دارد.

شرکت تاکدا این دارو را TAK-۸۸۸ نام گذاری کرده اما اعلام کرده از پلاسمای خون یک بیمار فقط می توان برای یک بیمار مبتلای دیگر درمان تهیه کرد. همچنین این دارو برای بیمارانی با حال وخیم استفاده می شود.

هنوز مشخص نیست شرکت ژاپنی چه زمانی این دارو را می سازد اما امیدوار است تا بدون آزمایش های بالینی طولانی مدت آن را در اختیار بیماران قرار دهد.

طبق این گزارش از ۱۷ فوریه حداقل ۱۱ بیمار در بیمارستانی در ایالت ووهان چین درمان پلاسمای خونی را دریافت کرده اند.در میان این افراد یک نفر از بیمارستان مرخص شده، یک بیمار دیگر می تواند راه برود و دیگران در حال بهبود هستند.

این درحالی است که محققان اعلام کرده اند آزمایش های بالینی واکسن های احتمالی برای ویروس کرونا به زودی انجام می شود.