پهپادهایی شبیه خفاش در تاریکی

اخیرا هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها با فناوری پیشرفته کنترل همه چیز از بیماری گرفته تا عملیات جستجو و نجات و تحویل پیتزا و موارد دیگر را به دست گرفته‌اند.

به طور خلاصه، پهپادها تقریباً در همه زمینه‌ها، کارهای مهمی را انجام داده‌اند و هنوز هم پهپادهای جدیدی برای کارهای جدید توسعه یافته‌اند.اکنون محققان آلمانی در حال توسعه پهپادهایی هستند که می‌توانند همانند خفاش‌ها و با استفاده از روش پژواک یابی راه خود را در تاریکی پیدا کنند. این پهپادها مجهز به یک بلندگو و چهار میکروفون هستند.

پژواک‌یابی در جانوران، که با نام‌های زیست‌سونار و بایوسونار نیز شناخته می‌شود، روشی مبتنی بر به کارگیری سونار توسط جانوران برای اهدافی چون موقعیت‌یابی، جهت‌یابی و پیدا کردن طعمه است. جانورانی که پژواک‌یابی می‌کنند صدایی را به محیط دور خود گسیل می‌کنند و با گوش سپردن و تجزیه و تحلیل پژواک آن، موقعیت اشیا در محیط اطراف را متوجه می‌شوند.

محققان در حال توسعه پهپادی هستند که می‌تواند بدون دوربین و جی.پی.اس حرکت کند. این پهپاد به جای دوربین مجهز به چهار میکروفون و بلندگو برای حرکت است. این فناوری جدید مبتنی بر روی اندازه گیری فاصله توسط تولید اکو است. توسعه پهپادی که با امواج صوتی هدایت می‌شود می‌تواند جایگزین خوبی باشد به خصوص در مکان‌هایی که نور خطری ایجاد می‌کند یا در هنگام گشت زنی در شب می‌تواند مناسب باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله" SIAM "منتشر شد.