فروش اینترنتی شیر مادر،شیوه جدید انتقال بیماری

طبق گزارش های اخیر شیر مادر در کنار سایر محصولاتی همانند بستنی , شیر و تنقلات در سایت های اینترنتی فروشگاه های مجازی به فروش می رسد , اما بزرگسالانی که از شیر مادر عرضه شده در این وب سایت ها مصرف می کنند سلامتی خود را در خطری جدی قرار می دهند و این نوع شیر برای نوزادان هم خالی از خطر نیستند.

در صورتی که این شیرها غیر پاستوریزه بوده و به شکلی نامناسب نگهداری شوند  یا از زنی که ناقل بیماری های واگیر دار است گرفته شده باشند عوارض جبران ناپذیری در پی خواهند داشت.

به گفته سارا استیل ،استاد سلامت جهانی دانشگاه کویین مری، وب سایت هایی که اقدام به عرضه شیر مادر کرده ادعا می کنند این شیر ها غذایی مفید و کاملا طبیعی بوده که فرایند عضله سازی در بدن انسان را سرعت می بخشند. از دیگر ویژگی هایی که این سایت ها جهت تبلیغات محصولات خود بیان می کنند افزایش قدرت دستگاه ایمنی بدن انسان و سرعت هضم بالای این شیر ها است.

اما چنین ادعا هایی از نظر علم پزشکی کاملا مردود بوده و طی تحقیقاتی که به تازگی نتایج آن در ژورنال جامعه دارو شناسی به چاپ رسیده این شیر ها حاوی پروتئین کمتری نسبت به شیر گاو هستند و از لحاظ غذایی ارزش کمتری دارند.

شیر مادر برای کودکان غذایی کاملا مناسب بوده اما این شیر نباید جزو رژیم غذایی بزرگسالان قرار بگیرد. گفتنی است دانشمندان در حال تحقیق و بررسی در مورد اثرات مولکولی این شیر ها روی بدن افراد بزرگسال هستند.

تا کنون هیچ گونه مطالعه علمی , موفق به اثبات اثرات مثبت این شیرها روی بدن بزرگسالان نشده است و همچنین ادعای  درمان برخی بیماری ها در صورت استفاده از شیر مادر هیچ گونه پایه و اساس علمی ندارد و لازم به ذکر است که خرید اینترنتی این شیر ها خطر بیشتری نسبت به مزایای معدود اثبات شده آن ها دارد. به عنوان مثال شیر مادر غیر پاستوریزه حاوی هزاران باکتری مختلف بوده و طی آزمایشی که در سال 2013 از نمونه های ارسالی این وب سایت ها تهیه شد 93 درصد از نمونه ها حاوی این باکتری ها بودند. این باکتری ها احتمالا به علت تجهیزات غیر استریل , نگهداری و حمل نا مناسب در نمونه های گرفته شده رویت شده اند.

شیر غیر پاستوریزه می تواند فرد مصرف کننده را در معرض انواع بیماری ها همانند سیتومگالوویروس (ویروس تب خال) , هپاتیت B و C , ایدز و سفلیس قرار دهد. اما سایت های عرضه کننده ادعا می کنند افرادی که این شیرها از آن ها گرفته شده پیش از این مورد آزمایش های مختلفی در حین بارداری  قرار گرفته اند و هیچ گونه خطری مصرف کنندگان را تهدید نمی کند اما هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ها وجود ندارد. بعلاوه اینکه شیر مادر می تواند حاوی مواد شیمیایی متعددی هماند الکل , کافین , دارو های مختلف و حتی مواد به جا مانده از مصرف تنباکو باشد.

محققان در پایان می افزایند: استفاده از شیر مادر عرضه شده توسط سایت های اینترنتی منجر به بیماری ها و عوارض گوناگونی خواهد شد و باید اطلاع رسانی مناسب توسط نهاد ها و ارگان های مسئول در مورد مضرات استفاده از این شیر ها شود.