کاهش عمر انسان ها با شیوع جهانی آلودگی هوا

گروهی از محققان اثبات کردند شیوع آلودگی هوا در جهان، به طور متوسط سه سال عمر انسان ها را کوتاه تر کرده است. این امر باعث وقوع سالانه 8.8 میلیون مرگ زودرس شده است.  
تیمی از محققان از جمله پژوهشگران انستیتو شیمی ماکس پلانک در آلمان، دریافتند که آلودگی هوا عامل کوتاه شدن عمر انسان ها در مقیاسی بسیار بزرگتر از آن چیزی است که بر اثر جنگ ها یا سایر خشونت ها، بیماری های انگلی و مسری مانند مالاریا، ایدز و نیز سیگار کشیدن رخ می دهد.
این یافته ها که در مجله مطالعات قلب و عروق «Cardiovascular Research» به چاپ رسیده است نشان می دهد که جهان با شیوع جهانی آلودگی هوا روبروست. محققان با استفاده از یک روش مدل سازی جدید برای بررسی تاثیرات منابع مختلف آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر، برآورد کردند که در سال 2015 آلودگی هوا در سطح جهان عامل 8.8 میلیون مرگ زودرس بوده است.

این امر نشان می دهد میزان امید به زندگی در مردم جهان به طور متوسط، نزدیک به سه سال کاهش یافته است.
این تیم تحقیقاتی که شامل محققانی از مرکز پزشکی دانشگاه ماینتس در آلمان بودند اعلام کردند در مقایسه با آلودگی هوا، مصرف دخانیات متوسط امید به زندگی را 2.2 سال (7.2 میلیون مرگ در سال) و ایدز، 7 دهم سال (یک میلیون مرگ سالانه) کاهش می دهد.  
بیماری هایی مانند مالاریا که توسط انگل ها یا حشراتی مانند پشه ها، کنه ها و کک ها منتقل می شوند، متوسط عمر انسان ها را 6 دهم سال (600 هزار مرگ) و تمام انواع خشونت (از جمله مرگ در جنگ ها)، متوسط طول عمر انسان ها را 3 دهم درصد (530 هزار مرگ) کاهش می دهد.
این محققان تاثیر آلودگی هوا را در شش نوع بیماری بررسی کردند: عفونت سیستم تنفسی تحتانی، بیماری انسداد مزمن ریوی، سرطان ریه، بیماری قلبی، بیماری مغزی عروقی منجر به سکته و بیماری های غیرمسری.
آنها دریافتند که بیماری های قلبی عروقی، شامل بیماری قلبی وبیماری عروقی مغزی روی هم عامل ببیشترین میزان مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا هستند: 43 درصد کاهش طول عمر در سطح جهان.
آنها همچنین دریافتند که آلودگی هوا تاثیر زیادی بر کاهش طول عمر در سالمندان دارد؛ به استثنای کشورهای کم درآمد مانند کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای جنوب آسیا که مرگ کودکان زیر 5 سال بر اثر آلودگی هوا شایع است.
به گفته این محققان، در سطح جهانی حدود 75 درصد از مرگ های مربوط به آلودگی هوا در افراد بالای 60 سال اتفاق می افتد. این نخستین مطالعه ای است که تاثیر آلودگی هوا بر مرگ انسان ها بر اساس سن، نوع بیماری و نیز تاثیر آن بر امید به زندگی به تفکیک کشورها و مناطق را نشان می دهد.
جوس للیولد از موسسه شیمی ماکس پلانک می گوید: لازم به ذکر است که هم تعداد مرگ ها و هم کاهش طول عمر ناشی از آلودگی هوا با تاثیرات استعمال دخانیات رقابت می کند و بسیار بیشتر از دیگر علل مرگ و میر است.
للیولد که در موسسه قبرس در نیکوزیا نیز کار می کند می افزاید: آلودگی هوا، 19 برابر مالاریا که یکی از عوامل مرگ زودرس در جهان است کشنده است، همچنین مرگ ناشی از آلودگی هوا، 16 برابر جنگ ها، 9 برابر ایدز، 45 برابر مصرف الکل و 60 برابر مصرف مواد مخدر است.
توماس مونتسل محقق موسسه شیمی ماکس پلانک می گوید: از آنجا که تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کلی مردم بسیار بیشتر از حد انتظار است و یک پدیده جهانی است، معتقدیم نتایج تحقیق ما نشان می دهد که آلودگی هوا به معضلی جهانی تبدیل شده است.
محققان می گویند سیاستگذاران و جامعه پزشکی باید به این موضوع، توجه بیشتری بکنند. آنها می گویند هم آلودگی هوا و هم سیگار کشیدن قابل پیشگیری هستند اما در طول دهه های گذشته، به آلودگی هوا نسبت به سیگار کشیدن بویژه از سوی متخصصان قلب و عروق، توجه کمتری شده است.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا