رشد مقالات ایران در نشریات برتر علمی جهان

"فدراسیون سرآمدان علمی" از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  برای حمایت از پژوهشگران برتر و سرآمدان علمی ایجاد شد. این فدراسیون  برای ایجاد انگیزه و تشویق محققان به انتشار دستاوردهای علمی باکیفیت، در سال ۱۳۹۴ فهرستی از نشریات معتبر را معرفی کرد و به محققانی که در این نشریات مقاله منتشر کنند، مبلغی به عنوان تشویقی پرداخت می‌کند. تعداد نشریات در ابتدا ۶۲ نشریه بوده که پس از بررسی‌های مجدد به ۱۱۴ نشریه ارتقاء پیدا کردند.

انتشار ۴۲۰۰ مقاله تا پایان سال ۲۰۱۹

تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۰۰ مقاله با آدرس حداقل یکی از مؤسسات ایرانی در این نشریات منتشر شده است. هر چند در سال‌های خیلی دور مانند ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در نشریات بسیار معتبری مانند JACS و PRL مقالاتی توسط محققان دانشگاه‌های شریف و تهران منتشر شده است، ولی رشد منظم و مداوم مقالات ایران در این نشریات از سال ۱۹۹۷ آغاز شد.

در این سال ۱۰ مقاله در نشریات برتر از طرف ایران منتشر شده است. بیشترین تعداد مقاله در نشریات گروه فیزیک مانند PRD و PRB منتشر شده است و بیشترین تعداد مقاله از حوزه شیمی، در نشریه Anal. Chem به چاپ رسیده‌اند.

انتشار ۱۴ مقاله نویسندگان ایرانی در "نیچر"، از ۱۳۹۴ تاکنون

هر چند در نشریات زیرمجموعه انتشارات نیچر تاکنون بیش از ۹۰ مقاله از سوی محققان ایرانی منتشر شده است، ولی در نشریه نیچر، به عنوان معتبرترین نشریه این انتشارات، محققان ایرانی ۱۴ مقاله را منتشر کرده‌اند.

انتشار ۲۷ مقاله محققان ایرانی در ۳ نشریه زیرمجموعه انتشارات "ساینس"

سه نشریه از زیرمجموعه انتشارات ساینس در فهرست نشریات برتر قرار دارند که محققان ایرانی تاکنون ۲۷ مقاله را در این نشریات منتشر کرده‌اند.

از دیگر نشریات معتبر موجود در لیست فدراسیون سرآمدان علمی می‌توان به PRL، JACS و PNAS اشاره کرد که از از سوی انتشارات انجمن فیزیک و شیمی و آکادمی علوم آمریکا منتشر می‌شوند.

این داده‌ها از بانک دادههای Web of Science استخراج شده است و صرفاً مقالاتی را شامل می‌شود که به صورت Article  و Review  هستند، و سایر اسناد موجود در این بانک مانند Note، Editorial Material و … در این لیست قرار نگرفته‌اند.

اعطای پژوهانه نقدی و گرنت به سرآمدان علمی

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسته حمایتی متنوعی شامل پژوهانه نقدی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال،گرنت استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و جذب پژوهشگر پسادکتری، از جمله حمایت‌هایی هستند که فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از این سرآمدان در نظر گرفته و به آن‌ها اعطا می‌کند.