باتری های خودترمیم شونده پتاسیمی تولید شد

لیتیوم ماده اصلی مورد استفاده در تولید باتری هاست، اما مشکلات ناشی از داغ شدن آن باعث شده محققان به فکر یک ماده جایگزین باشند و این بار به سراغ پتاسیم رفتند.

استفاده از پتاسیم ارزان قیمت در تولید باتری موجب کاهش قابل توجه هزینه تمام شده باتری ها  می‌شود. از سوی دیگر پتاسیم مانند لیتیوم داغ نشده و باعث آتش گرفتن ناگهانی باتری‌ها نمی‌شود.

پتاسیم علاوه بر فراوانی و ارزان بودن، به شکلی راحت تر و بی خطرتر در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها قابل استفاده است. باتری‌هایی که با استفاده از آندهای پتاسیمی ساخته شوند از ظرفیت بیشتری برای ذخیره سازی انرژی برخوردارند و در عین حال وزن آن‌ها در مقایسه با باتری‌های لیتیومی کمتر خواهد بود.

اما مهم‌ترین مشکل پتاسیم تحلیل رفتن سریع ظرفیت و حفظ شارژ آن در صورت استفاده مکرر است. اکنون گروهی از محققان موسسه پلی تکنیک «رنسیلر» در آمریکا می‌گویند که یک روش خود ترمیم شونده ابداع کرده‌اند که به باتری امکان می دهد در صورت کاهش ظرفیت شارژ خود را ترمیم کند و دندریت های شکل گرفته در اطراف آند را که عامل اصلی کاهش ظرفیت هستند، پاکسازی کند.

این روش موجب گرم شدن بیش از حد باتری هم نمی‌شود و انتظار می‌رود بعد از بررسی‌های آزمایشگاهی برای تجاری سازی این روش اقدام شود.

مطالعه ای در زمینه این باتری ها در مجله  PNAS منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا