اندازه گیری صدای یک حباب صابون حین ترکیدن

تیمی از محققان دانشگاه سوربن دانشگاه و دانشگاه لیل صداهایی را که هنگام ترکیدن حباب صابون ایجاد می شود را اندازه گیری کرده اند. این گروه در مطالعه خود که در مجله" Physical Review Letters" منتشر شد، نحوه انجام این کار را توضیح داده‌اند.

از آنجا که دانشمندان به دنبال درک فرآیندهای حوادث بزرگ مانند فوران آتشفشان هستند ، آنها اغلب به آزمایش رویدادهای کوچکتر که فرایند رخدادشان همانند انها است، روی می آورند برای مثال اخیرا محققان فرانسوی در مطالعه اخیرشان با انجام آزمایشی بر روی حبابها درک خود را از این فرایند افزایش داده‌اند.

محققان برای به دست آوردن دیدگاه بهتری در مورد ترکیدن حباب ، محیطی را ایجاد کردند که حبابها مکررا ایجاد میشدند و سپس میترکیدند. محققان طی این مطالعه با استفاده از دوربین های پر سرعت از این عملیات فیلمبرداری کردند و صداهایی را که حین ترکیدن ساطع میشد را نیز با استفاده از میکروفن های حساس ضبط کردند.

محققان با مشاهده فیلم حالت آهسته (slow motion) حبابهایی که در حال ترکیدن بودند دریافتند که ترکیدن حباب پس از نخستین گسستگی ایجاد میشود. با ادامه گسستگی، ساختاری که دیواره های حباب ها را تشکیل می داد ، شروع به جمع شدن در امتداد مرزی که زمانی این دیوارها وجود داشت، کرد. پس از انجام این کار، ساختار دیواره ضخیم تر شد و بیشتر موادی را که دیوارهای حباب تشکیل داده بودند ، جذب کرد و چون دیوارها جمع می شدند ، هوای درون حباب به بیرون رانده شد. این امر به این دلیل است که هوای داخل حباب به دلیل نیروهای مویرگی ناشی از کشش سطحی ، تحت فشار کمی قرار دارند. سرانجام ، دیوارها همه فرو ریختند و مایع دوباره به محلول صابونی که برای ساخت حبابها از ان استفاده می شد تبدیل شد.

محققان همچنین دریافتندهنگامیکه سوراخی در حباب ایجاد میشد ، نیروهایی که آنها را در کنار هم نگه میداشتند ، نامتوازن میشدند و در نتیجه این موضوع سبب میشد این سوراخ و یا حفره گسترده تر شود.

پس از ان محققان با گوش دادن به صداهای ضبط شده دریافتند که حبابها حین ترکیدن می توانند دو صدای مجزا را ایجاد کنند که یکی از انها لحظه فرو ریختن دیواره آنها و دیگری نیز لحظه خروج هوا از آنها بود.سپس با استفاده از صداهایی که ضبط کرده بودند ، آنها مدلی را تهیه کردند و توسط ان توانستند میزان ضخامت دیواره های حباب را نیز اندازه گیری کنند .