ساخت پای مصنوعی با قابلیت حس لامسه

ولفگانگ رنگر (Wolfgang Rangger) که پای راست خود را در یک سانحه از دست داده بود ، با دریافت یک پای مصنوعی ویژه با قابلیت حس لامسه ، مرحله ای جدید را  در زندگی خود تجربه می کند . هر قدمی که رنگر با پای مصنوعی خود بر می دارد پیام های حسی از پای مصنوعی اش به مغز انتقال پیدا می کند . در واقع یک پای مصنوعی مناسب باعث می شود تا ولفگانگ رنگر بتواند به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازد و محدودیت ها مانع از آن نشوند .

قابل ذکر است که این اولین پای مصنوعی جهان است که از این قابلیت برخوردار بوده و رنگر 54 ساله نیز نخستین فردی است که توانسته تجربه استفاده از آن را به دست آورد . این مرد اتریشی شش ماه گذشته را صرف آزمایش و تمرین برای استفاده از پای جدید خود کرده است . حرکت پای مصنوعی او بسیار طبیعی به نظر رسیده و حرکت  آن از حرکت پای طبیعی به سختی قابل تشخیص است .

ولفگانگ رنگر در رابطه با  تجربه استفاده از پای مصنوعی جدید می گوید : ” با این پای مصنوعی می توانم ناهمواری زمین زیر پایم را حس کنم . بسیار مهم است که در زمستان می توانم متوجه یخ زدگی جاده و لغزنده بودن زمین شده و نسبت به آن واکنش نشان دهم و از زمین خوردن خود ، جلوگیری کنم . “

شایان ذکر است که استفاده از این پای مصنوعی باعث شده تا درد طاقت فرسای پس از جراحی قطع عضو در رنگر به طور کامل از بین برود . این ابداع و نوآوری نتیجه فعالیت های پروفسور هوبرت اگر (Huber Egger) در دانشگاه لینس  (University of Linz) اتریش است .

در عمل جراحی پیوند این پای مصنوعی ، جراحان رشته های عصبی باقیمانده پای قطع شده را به بافت های سالم ران بیمار پیوند زدند به طوری که به سطح پوست نزدیک تر باشد . پس از آن شش سنسور عصبی در کف پای مصنوعی قرار داده شد و به تحریک کننده های درونی متصل گردید تا بخش قطع شده در آن قرار گیرد .

پروفسور اگر (Professor Egger) در توضیحات خود راجع به این پای مصنوعی و قابلیت های آن می گوید :  ” با هر گام یا فشار، حسگرهای پای مصنوعی پیام را به مغز ارسال می کنند . نقطه های فشاری در کف این پای مصنوعی قرار داده شده که تماس با سطح زمین و همچنین حرکت پای مصنوعی را محاسبه می کنند . این اطلاعات به سلول های عصبی و سپس به مغز فرستاده می شود و مغز با دریافت اطلاعات  آن ، حس را ایجاد می کند . “

پروفسور هوبرت اگر بر این باور است که این فن آوری جدید می تواند تغییراتی بسیار مهم در زندگی جانبازان ؛ معلولین  و افرادی که دچار نقص عضو  شده اند ، را در کشورهای جهان سوم ایجاد کند و زندگی را برایشان بهبود بخشد .

از مشکلاتی که پیش روی استفاده عمده این پای مصنوعی در جهان وجود دارد ، هزینه بالای آن است . هزینه ساخت این پای مصنوعی جدید بین ده هزار تا سی هزار یورو برآورد شده است . در صورتی که شرکت های کوچک برای ساخت این پای های مصنوعی همکاری کنند ، قیمت این محصول کاهش پیدا خواهد کرد و در آن صورت افراد بیشتری قادر خواهند بود آن را مورد استفاده قرار دهند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا