صدور مجوز، روند تجاری محصولات را محدود کرده است

دکتر جمال داورپناه، عضو هیات علمی گروه شیمی پژوهشکده تکنولوژی تولید سازمان جهاد دانشگاهی استان خوزستان در حوزه تخصصی فنی مهندسی و علوم پایه از جمله این پژوهشگران است.

فعالیتهای او شامل حوزه بهداشتی و آرایشی، نفت و پژوهشهای بنیادی است. اکنون با مشارکت او در حوزه بهداشتی و آرایشی، مرکزی ویژه تولید مواد شیمیایی به منظور تولید محلول های مورد نیاز آزمایش های خون راه اندازی شده است؛ محصولی که نیاز داخلی کشور را برطرف می کند و قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی است. او همچنین در حوزه نفت و پژوهش های بنیادی اکنون تحقیقاتی کاربردی پیرامون تصفیه پساب های نفتی انجام داده است.

وی در خصوص این طرح به سیناپرس گفت: تصفیه پساب های نفتی از جمله طرح هایی است که بنابر اعلان نیاز شرکت های نفتی اجرایی شده است. پیش از این، شرکت های نفتی کارگاهی غیر فعال داشتند که ما توانستیم با راه اندازی و بهره برداری این طرح مشکل این صنعت را رفع کنیم. این شرکت ها، پساب هایی داشتند که اصلا برای محیط زیست مناسب نبود؛ ما سعی کردیم با اجرای این طرح، میزان پساب های این شرکت ها را به حد نرمال برسانیم.

مدیر گروه پژوهشی شیمی پژوهشکده تکنولوژی تولید سازمان جهاد دانشگاهی استان خوزستان افزود: در بحث مواد شیمیایی و بهداشتی نیز پژوهش های مختلفی در حوزه بنیادی و تولید محصول به انجام رسانده ایم.  اکنون برخی از این طرح ها تا مرحله کارآزمایی پیش رفته اند و به نتیجه رسیده اند.

به گفته این دکترای شیمی آلی، اکنون در بحث مواد شیمیایی برخی از تولیدات این سازمان به مرحله تجاری رسیده اند و اکنون برای ورود به بازار مرحله اخذ را سپری می کنند؛ محصولاتی که پیش از این وارد می شدند یا تحت گواهی شرکت های خارجی بودند.

این پژوهشگر برتر جوان جهاددانشگاهی در سال 98 بیان کرد: همچنین ما موفق به تولید محلول های دستگاه‌ های شمارش گر گلبول‌ها یا سل کانتر(cell counter) شدیم. این محلول ها نیز پیش از این وارداتی بودند. اکنون در حوزه تولید ضد عفونی کننده ها نیز موفق به تولید محصولاتی بومی شده ایم که پیش از این همگی وارداتی بودند.

وی به مشکلات پژوهشگران این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از چالش های عمده تولید این محصولات برای ورود به بازار، زمان بر بودن بحث اخذ مجوزهاست. همچنین تامین نقدینگی برای انجام پژوهش های اولیه و نتیجه بخشی محصولات و ورود آنها به بازار نیز بسیار طولانی مدت است. از سوی دیگر ممکن است، تامین نیرو و سرمایه گذاری در این حوزه ریسک داشته باشد به همین دلیل باید چالش های این مساله را پذیرا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مسیر تولید یک محصول نیازمند حمایت های مالی و انسانی هستیم از اینرو از دولت توقع داریم زیرساخت های این امر را برای ادامه کار و ایجاد انگیزه میان پژوهشگران این حوزه در کشور فراهم کنند.

داورپناه در پایان گفت: قطعا برای ورود این محصولات به بازار نیاز به شکل گیری زیست بوم نوآوری و فناوری هستیم. با شکل گیری بحث مجوزها، بازاریابی و تجاری سازی این اکوسیستم، پژوهشگران اطمینان حاصل می کنند که محصول تولیدی شان در بازار مسیر خود را طی کرده و تلاش هایشان به ثمر رسیده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا