دلیل انفجار فضا پیمای اسپیس ایکس مشخص شد

نمونه اولیه و آزمایشی فضاپیمای غول‌پیکر اسپیس ایکس (SpaceX) در طول آزمایش و شبیه‌سازی مأموریت اصلی، منفجر شد. این آزمایش در مرکز توسعه و گسترش بوکا چیکا شرکت اسپیس ایکس (SpaceX's development facility Boca Chica) در منطقه تگزاس انجام می‌شد و ویدئوهای متعددی از این انفجار، ثبت و منتشرشده است.

این پروژه ناکام را می‌توان در امتداد زنجیره عدم موفقیت شرکت اسپیس ایکس محسوب کرد زیرا طی یک شکست مشابه، نمونه اولیه دیگر این شرکت به نام Mk1، در اواخر سال گذشته میلادی، موفق عمل‌نکرده و از بین رفت.

به گفته کارشناسان، در هنگام انجام آزمایش فشار برودتی (cryogenic pressure) در این عملیات، فضاپیما منفجرشده و تقریباً به‌طور کامل منهدم شد. این فضاپیما بخشی از برنامه توسعه فضاپیمایی است که اسپیس ایکس امیدوار است به‌وسیله آن نخستین گروه انسانی را به مریخ منتقل کند.

بر اساس گزارش و تصاویری که از سوی مرکز پروازهای فضایی ناسا (NasaSpaceFlight) منتشرشده است، به‌طور مشخص دیده می‌شود که این نمونه اولیه که SN1 نام‌گذاری شده بود، منفجرشده و به روی سطح زمین می‌افتد.

این پروژه ناکام را می‌توان در امتداد زنجیره عدم موفقیت شرکت اسپیس ایکس محسوب کرد زیرا طی یک شکست مشابه، نمونه اولیه دیگر این شرکت به نام Mk1، در اواخر سال گذشته میلادی، موفق عمل‌نکرده و از بین رفته بود.

شرکت اسپیس ایکس هنوز هیچ واکنش رسمی نسبت به این آزمایش ناموفق نداشته و الون ماسک مدیر ارشد این مجموعه نیز در توئیتر خود از این آزمایش ناموفق، با شوخی و مزاح یادکرده است.

ایلان ماسک، مخترع و شخصیت مشهور دنیای علم و فناوری و بنیان‌گذار شرکت‌های تسلا، اسپیس ایکس و پی پال است که همواره طرح‌ها و ایده‌هایی بسیار پیشرو در دنیای فناوری داشته است. شرکت فضایی اسپیس ایکس با ایده اولیه ارائه سفرهای فضایی ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه تأسیس شد. وی با گسترش دادن این شرکت اعلام کرد که آرزو دارد تا انسان را تبدیل به موجودی چند سیاره‌ای کند. وی چندی پیش در شصت و هشتمین کنگره بین‌المللی فضانوردی در آدلاید، اظهار داشت که امیدوار است ظرف پنج سال آینده سفینه‌های حمل بار را به سیاره سرخ بفرستد تا مقدمات سکونت انسان‌ها تا سال ۲۰۲۴ در این سیاره فراهم شود.