آنالیز مواد تشکیل دهنده پلاک های دندانی 400 هزار ساله

پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی آثاری روی پلاک باقی مانده در  دندان های متعلق به اسکلت های انسانی شدند که احتمالا مربوط به آلودگی های جوی و مواد غذائی مورد استفاده آن ها است . بر اساس آزمایش های انجام شده ، این دندان ها 400 هزار سال قدمت داشته و در غار موسوم به  Qesem Cave  در اراضی فلسطین اشغالی کشف شده اند . گفتنی است این آلودگی های جوی رسوب کرده در پلاک دندان ها محتوی مواد مختلفی از جمله دوده های ناشی از احتراق  زغال و چوب است که بر اثر پخت غذا در محیط داخل غار ایجاد شده اند .

آوی گوفر Avi Gopher سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با اهمیت یافته های خود در نشستی خبری اعلام کرد : "  تا کنون نمونه های دندان انسان با قدمت 400 هزار ساله از این منظر مورد مطالعه قرار نگرفته بود و ما انتطار نداشتیم قادر به شناسائی پلاک های دندانی و مواد رسوب کرده در آن ها باشیم . با وجود همه این دشواری ها ، تیم همکاران بین المللی ما با استفاده از روش های مختلف و ترکیب تکنیک های مجزا با یکدیگر ، موفق به استخراج و شناسائی موادی شدند که در پلاک های این دندان ها رسوب کرده بودند . باید در نظر داشت که این غار بنا به دلایل طبیعی به مدت 200 هزار سال مسدود شده بوده و هیچ رفت و آمدی در داخل ان انجام نشده بود و به همین دلیل تمامی آثار باقی مانده در داخل این غار به حالت نخستین خود باقی مانده و به خوبی حفظ شده اند . "

گفتنی است در آزمایش های انجام شده در این پلاک های دندانی علاوه بر زغال ، مواد متعدد دیگری از جمله اسیدهای چرب ( که احتمالا بر اثر مصرف مغزهای آجیل یا دانه های گیاهی به پلاک ها منتق شده اند ) ،  ذرات نشاسته و رشته های الیافی کشف شده اند که احتمالا از آن ها برای تمییز کردن دندان ها استفاده می شد .

ران بارکای Ran Barkai  از دیگر پژوهشگران شرکت کننده در این تیم تحقیقاتی در باره کشفیات و دستاوردهای فوق  گفت : " در حال حاضر ما شواهد و مدارک قطعی از الگوی غذائی انسان های باستانی داریم ، ذرات کوچک گیاهی که علاوه بر گوشت و چربی های حیوانی مورد استفاده قرار می گرفت . "